پیام استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
پیام استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج پیامی صادر کرد.

به گزارش جارچی آذربایجان، در پیام عابدین خرّم؛ استاندار آذربایجان شرقی آمده است:

بسیج امروز نماد قدرت کشور و عامل اتحاد یکپارچگی بین مردم ایران است.

هفته بسیج فرصتی است برای گرامیداشت یاد و خاطره فداکاری‌ها و ایثارگری‌های بسیجیان مخلصی که از ابتدای انقلاب، همواره در سخت‌ترین شرایط، با ایثار و جان‌فشانی از میهن اسلامی پاسداری کردند و اکنون نیز با بصیرت و آگاهی در دفاع از اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیشتازند.

اینجانب فرارسیدن هفته بسیج را به ملت شریف ایران به‌ویژه بسیجیان سرافراز آذربایجان شرقی تبریک عرض می‌نمایم و امیدوارم اقشار مختلف بسیج در دستیابی به قله‌های افتخار روزبه‌روز موفق و پیروز باشند

بدون شک تلاش بسیج و بسیجیان به‌عنوان شجره طیبه، ضامن بالندگی روزافزون ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف و نقش‌برآب شدن توطئه‌های دشمنان این مرزوبوم است.

بسیجیان دلاور و ازجان‌گذشته ایران اسلامی در طول همه‌سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نه‌تنها پاسدار انقلاب و آرمان‌های امام راحل و شهدای عزیز بوده‌اند، بلکه آنان همواره در شرایط دشوار، در نخستین لحظات همراه و در کنار مردم بوده و برای رفاه و آسایش ملت عزیز ایران و توسعه و عمران نقاط مختلف کشور جان‌فشانی کرده‌اند.

عابدین خرم
استاندار آذربایجان شرقی

سازمان بسیج مستضعفین یک سازمان شبه‌نظامی (نهاد اجتماعی با کارکردهای مختلف به‌ویژه نظامی طبق اساسنامه) و زیرمجموعهٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد که با هدف ایجاد توانایی‌های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی ایران به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلایا و حوادث غیر مترقبه با هماهنگی مراجع ذیربط تشکیل شده‌است.

این نهاد یکی از مهم‌ترین بازوهای قدرت جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود که کار جذب، آموزش، سازماندهی و به‌کارگیری نیروهای داوطلب مردمی را انجام می‌دهد. نشریه تایم بسیجیان را «شبه‌نظامیان وحشی که تعلیم دیده‌اند برای نظام اسلامی آدم بکشند» توصیف کرده است.

این سازمان، که در گذشته با نام نیروی مقاومت بسیج شناخته می‌شد، در ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان سید روح‌الله خمینی تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به‌طور قانونی رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق گرفت. به اعضای این سازمان، بسیجی می‌گویند و طبق مادهٔ ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه، بسیجی به فردی اطلاق می‌شود که داوطلبانه جهت تحقق ارتش ۲۰ میلیونی تحت پوشش سپاه درمی‌آید.

به موجب همین مادهٔ قانونی، بسیجیان به دو دستهٔ «بسیج عادی» و «بسیج فعال» تقسیم می‌شوند. در جنگ ایران و عراق از بسیجیان بیشتر برای ارسال به‌صورت داوطلبانه و سازماندهی‌شده به جبهه‌ها استفاده می‌شد. هم‌اکنون سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی ریاست سازمان بسیج مستضعفین را برعهده دارد، همچنین سیدقاسم قریشی جانشین و حسین معروفی معاون هماهنگ‌کننده این سازمان می‌باشند.

نیروهای بسیج ایران از بدو تأسیس تا پایان مسئولیت سید یحیی صفوی رسماً زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند. با تغییر فرماندهی سپاه و با روی کار آمدن محمدعلی جعفری مسئولیت فرماندهی بسیج برای اولین بار به فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار گردید، و حسین تائب در تیرماه ۱۳۷۸ به فرماندهی بسیج منصوب شد.

اما پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران فرماندهی بسیج به سردار محمدرضا نقدی سپرده شد. و در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۵ سید علی خامنه‌ای طی حکمی غلامحسین غیب‌پرور را به عنوان رئیس سازمان بسیج منصوب کرد. اکنون غلامرضا سلیمانی ریاست بسیج را برعهده دارد.

محمدعلی جعفری با دسته‌بندی تهدیدات علیه جمهوری اسلامی به تهدید نرم، تهدید نیمه‌سخت (شورش‌های مردمی بدون سلاح گرم،تهدیدهای اقتصادی-سیاسی داخلی و خارجی) و تهدید سخت (شورش‌های مسلحانه، جنگ داخلی و جنگ خارجی) وظیفه مبارزه با تهدید نرم را به بسیج غیرنظامی، نیمه‌سخت را به بسیج نظامی و سخت را به نیروی زمینی سپاه و بسیج نظامی محول می‌کند.

در سال ۱۳۹۰ خورشیدی، منجر به محکومیت جهانی و واکنش‌های بین‌المللی علیه دولت ایران شد. دامنه این محکومیت‌ها به حدی بود که سید علی خامنه‌ای نیز از حمله به سفارت بریتانیا انتقاد کرد.