طفلی به نام ” تفریح ” در تبریز گم شده است
طفلی به نام ” تفریح ” در تبریز گم شده است
کمبود اماکن تفریحی و گردشگری طی سالهای اخیر در کهن شهر اولین ها همواره مورد انتقاد و گله مندی شهروندان تبریزی به ویژه در فصل تابستان بوده و است.

جارچی آذربایجان/ سمیه گل محمدی؛ در یک روز تعطیل تصمیم گرفتیم به همراه دوستان گشت و گذاری در داخل شهر داشته باشیم تا هم گذران اوقات فراغت باشد و هم تفریح؛ اما در ابتدای راه سوالی با مضمون اینکه ” کجا بریم! ” در ذهنمان خطور کرد و پس از کش و قوس فراوان دو یا سه مرکز تفریحی که هزاران بار به آنجا رفته ایم را به ناچار پذیرفتیم.

به نظر ” کجا بریم؟ ” جمله‌ی معروفی است که ذهن اکثر تبریزی ها را به هنگام تفریح درگیر کرده و منجربه آشفتگی هایی در تصمیم گیری شان می شود، ناگفته نماند که کم کم زمان تعطیلات مدارس و دانشگاهها نیز فرا می رسد و این موضوع بیشتر از پیش تکرار خواهد شد.

با توجه به اینکه تبریز یکی از پر جمعیت ترین کلانشهرهای کشور به شمار می رود اما متاسفانه کمبود امکانات تفریحی در این شهر به وضوح مشخص می شود، گویا چند سالی است که این موضوع بسیار مهم از دید مسئولان به فراموشی سپرده شده و توجهی در آن بیداد می کند.

کمبود اماکن تفریحی در کهن شهر اولین ها به معضلی جدی تبدیل شده است

فضاهای تفریحی و فرهنگی می‌تواند نقش چشمگیری در سلامت جسمی و به تبع آن روانی، اقشار مختلف جامعه داشته باشد اما همواره یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبریزی کمبود فضاهای تفریحی و فرهنگی بوده که در این خصوص گله مندی های خود را بیش از پیش اعلام می کنند و در رابطه با دغدغه هایشان سخن می گویند.

با نگاهی گذار بر وضعیت گذراندن اوقات فراغت تبریزی ها بدون تردید می توان گفت تبریز در فقر مطلق زمینه تفریحی و گردشگری به سر می برد و حضور شهرداران مختلف نیز نتوانسته موجب تغییر این وضعیت شود.

در سالهای اخیر نیز پروژه های مختلفی جهت افزایش فضاهای تفریحی مبنی بر مجتمع تجاری، خدماتی و تفریحی هشت بهشت، آیسان، سون استار، پارک آبی خاوران و… کلنگ زنی و آغاز شده ولی تاکنون به مرحله اتمام و بهره برداری کامل نرسیده تا مورد استفاده شهروندان قرار گیرند.

افسردگی و خشونت از مهم ترین دلایل کمبود امکانات تفریحی است

طبق نظر کارشناسان ثابت شده شادی و نشاط، ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسان‌ها به شمار می‌رود، باید گفت در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می‌شود، در حالی‌که جامعه‌ای که جوانانی افسرده دارد محکوم به شکست است چرا که انرژی افراد صرف برطرف کردن اندوه و ناراحتی شده و دیگر فرصتی برای تولید و توسعه باقی نمی‌ماند.

یکی از شاخص‌های رفاه شهری، افزایش تسهیلات و امکانات زیست و زندگی بهتر است و شهر بدون داشتن مراکز تفریحی، شهر ایده‌الی برای جامعه آن منطقه به شمار نمی رود، باید گفت فضاهای تفریحی و فرهنگی می‌تواند نقش چشمگیری در سلامت جسمی و به تبع آن روانی، اقشار مختلف جامعه داشته باشد. این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که اگرچه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند بسیار گسترده باشد لیکن می‌توان مسائلی از قبیل اعتیاد، فرار از خانه، خشونت، انزوای اجتماعی، ناهنجاری‌های رفتاری، سرقت و کودک آزاری را هم از جمله نتایج کمبود فضاهای تفریحی و فرهنگی عصر حاضر تلقی کرد.

آمار میزان خشونت در آذربایجان شرقی بیشتر از میانگین کشوری است

طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور در سال های گذشته، میزان خشونت در استان آذربایجان شرقی به نسبت جمعیت از میانگین کشوری بیشتر عنوان شده و این موضوع به یک مسئله اجتماعی تبدیل گردیده است.

شاید موضوع کمبود فضاهای تفریحی مناسب برای شهروندان در راستای افزایش میزان خشونت و نزاع تاثیر داشته و به همین دلیل اس که آمارها نسبت به میانگین کشوری بالاتر لحاظ شده است، شهر تبریز، شهر اولین هاست و به جرات می‌توان گفت که تبریز از پیشگامان علم، هنر و ادب و مدنیت بوده است ولی وضعیت فعلی استان در خشونت، با غنای فرهنگی گذشته‌ استان سازگاری ندارد، بنابراین باید تدابیری در راستای پاسخگویی به این معضل اندیشیده شود.

دغدغه های شهروندان تبریزی از کمبود فضاهای تفریحی

سارا یکی از جوانان تبریزی در خصوص کمبود فضاهای تفریحی می گوید: حقیقتا نبود امکانات تفریحی کافی در کلانشهری همچون تبریز یکی از اصلی ترین معضلاتی بوده که همه مردم را گریبان گیر کرده است، لازم است مسئولان در این باره تدابیر لازم را اتخاذ کنند. این جوانان تبریزی در بخش دیگری از سخنانش اظهار می کند: خیابان‌گردی شهری نیز که در ایام پایان هفته در نقاط مختلف شهر ملموس است نیز از جمله معایب نبود مراکز تفریحی و نبود مکانی برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها و جوانان است.

سارا در پایان سخنان خود خاطر نشان می شود: وقتی جوانان مکان خاصی جهت گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه یا ناخواه به تفریح های نامناسب روی می آورند و همین امر می تواند زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی باشد، از این رو باید به این موضوع مهم توجه جدی شود.

محمد یکی دیگر از شهروندان تبریزی است که در این خصوص بیان می کند: بیشتر جوانان تبریزی از داشتن یک مکان تفریحی برای پرکردن اوقات فراغت محروم هستند بطوریکه برخی از آنها در سایه کمبود فضاهای تفریحی در این شهر بخشی از زمان بیکاری خود را در قلیان سراها سپری می کنند. این شهروند تبریزی می گوید: کودکان می توانند از بوستان ها و پارک های محلی استفاده کنند اما برای بانوان، نوجوانان و جوانان فضای مناسب تفریحی وجود ندارد تا در آنجا لحظاتی را سپری نمایند، همین موضوع به یکی از دغدغه های جدی ما تبریزی ها تبدیل شده است.

محمد ادامه می‌دهد: باید مسئولان برنامه های مناسبی برای تفریح جوانان در نظر بگیرند و با افزایش فضاهای مناسب تفریحی جلوی آسیب های اجتماعی را گرفته و شادی و نشاط را به ارمغان آورند.

اما مکان های اندک تفریحی در تبریز کدامند؟!

با یک جست و جوی ساده می توان تنها چند مکان تفریحی اندک تبریز همچون پارک ائل گلی، تفرجگاه عینالی و چند مجتمع تجاری و تفریحی را شناسایی کرد که تعدادشان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و البته باید گفت تمامی این اماکن از نظر اکثر تبریزی ها تکراری بوده و همواره برای گذراندن اوقات فراغت به آنجا مراجعه می‌کنند.

پروژه های سرمایه گذاری که در حوزه تفریحی مسکوت مانده اند

مجتمع تجاری، رفاهی و تفریحی هشت بهشت، مجتمع تجاری، رفاهی و تفریحی رفاهی آیسان، دهکده توریستی تفریحی سیمرغ (ورزشهای آبی)، پارک آبی خاوران، شهربازی سرپوشیده عتیق و… از جمله پروژه های سرمایه گذاری هستند که چندین سال است مسکوت مانده اند که با بهره برداری از این پروژه ها تعداد فضاهای تفریحی شهر می تواند افزایش یافته و پذیرای شهروندان تبریزی و سایر گردشگران باشد.

بهتر است برای جذب سرمایه گذار به تبریز، نهادهای متولی به ویژه شهرداری برنامه و تشکیلات ویژه ای برای خود داشته باشد تا سرمایه گذار درگیر شهرداری های مناطق نشود ضمن اینکه باید ریسک سرمایه گذاری از طریق ارائه تسهیلات مختلف کاهش یابد تا سرمایه گذاران را برای اجرای پروژه را جذب کرد.

تبریز شهربازی ندارد/ لزوم ایجاد شهربازی مجهز در کلانشهر اولین ها

در حال حاضر کلانشهری همچون تبریز شهربازی مجهزی ندارد بطوریکه شهر بازی ائل گلی به دلیل جابجایی به منطقه ای دیگر تعطیل شده و شهربازی باغلارباغی نیز در حالت خاموشی به سر می برد، از این رو لازم است در راستای ایجاد شهربازی مجهز در کلانشهر اولین ها اقدامات لازم مهیا و اتخاذ شود.

آنچه در پایان این گزارش نتیجه‌گیری می‌شود این نکته است که این مطلب می تواند شروعی برای هشدار به مسئولان شهری تبریز باشد تا بیشتر در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و افزایش نشاط و شادی تلاش کنند چراکه در عصر حاضر رسیدگی به این گونه موارد یکی از شاخص های توسعه شهری به شمار می‌رود.