قرابیه، شیرینی‌ که در دلها قند آب می‌کند!
قرابیه، شیرینی‌ که در دلها قند آب می‌کند!
تبریز یکی از شهرهایی است که در آن شیرینی‌ها و سوغات مختلفی تهیه و توزیع می گردد، باید گفت که شیرینی های تبریز آنقدر محبوب هستند که در شهرهای دیگر نیز برای تهیه آن‌ها اقدام می‌شود.

جارچی آذربایجان/ رومینا موسوی؛ تنوع بالای محصولات و سوغات خوراکی تبریز باعث شده تا این شهر به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در میان گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شود.

قرابیه یکی از گران ترین شیرینی ها و سوغات تبریز است و اصالتا از شیرینی های سنتی و پر طرفدار تبریز و یک پای ثابت شیرینی مراسمات اعیاد تبریزیهاست.

این روزها با توجه به نزدیک بودن آیین شب چله(شب یلدا) به معرفی یکی از گرانترین شیرینی های تبریز در قنادی تشریفات تبریز پرداخته‌ایم که در ادامه می آید…

قرابیه بادامی اصلی ترین قرابیه تبریزی ها

سید محمد موسوی مدیر مجموعه قنادی تشریفات در این خصوص به خبرنگار جارچی آذربایجان گفت: مواد تشکیل دهنده قرابیه بادام پوست کنده که به بادام سفید معروف است طی مراحلی به صورت آرد بادام در آمده است و شکر و سفیده تخم مرغ است.

وی در جواب سوال اینکه آیا آرد استفاده شده آن آرد معمولی بوده است یا نه ادامه داد: بر خلاف باور بعضی ها قرابیه تنها شیرینی است که در آن آرد به کار نرفته است و کاملا از آرد بادام درست شده است.

این مدیر در ادامه سخناش بیان کرد: با توجه به استفاده از انواع مغز بادام و پسته و گردو، قرابیه یکی از شیرینی های گران قیمت تبریز محسوب می‌شود که تبریزی‌ها معمولاً در اعیاد مهم مذهبی و جشن‌ها از آن برای پذیرایی از میهمان استفاده می‌کنند.

انواع قرابیه در طعم های مختلف در قنادی ها پخته می شود

مدیر مجموعه قنادی تشریفات در ادامه سخنانش مطرح کرد: شیرینی مجلسی قرابیه در طعم‌های مختلفی پخته می‌شود که از آن جمله می‌توان به طعم پسته‌ای، بادامی، گردویی و نارگیلی اشاره کرد.

سید محمد موسوی در جواب سوال اینکه کدام شیرینی در مراسم شب یلدا بیشترین فروش را دارد، مطرح کرد: مردم تبریز از قدیم مردمانی متمدن و اجتماعی بوده و همیشه جشن و مراسمات مذهبی را بدون تشریفاتی بودن و با شیرینی دادن، از همدیگر پذیرایی میکنند ولی امروزه به خاطر افزایش تاثیرات فضای مجازی و دور شدن از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، تعداد اندکی از مردم به دید و بازدید در بلندترین شب سال می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در این روز ما بیشترین تعداد فروش و سفارش از شیرینی قرابیه، باقلوا، و کیک های هندوانه‌ای شکل را داریم، ادامه داد: البته در این روز با توجه به فرهنگ و اداب و رسوم قدیم مردم تبریز، خانواده ها در واپسین روزهای پاییز برای شب چله هندوانه، آجیل، پشمک، انار و شیرینی می خرند و خود را برای این شب آماده می کنند. البته بازارها و مغازه ها هم در این چند شب فروش خوبی را تجربه می کنند. تازه عروس دامادها برای یکدیگر خرید چله می کنند و در آیین کرسی نشینی اهالی پاک و بی آلایش تبریز دور کرسی می نشینند و به روایت خاطرات و داستانها می پردازند و گاهی نیز فضای گرم خانه را با شوخی گرمتر می کنند. “تاپماجالارا” (چیستان ) و یا “بایاتیلار” (دوبیتی های آذری) می خوانند، برای هم قاچ های هندوانه میدهند و از میوه ی بهشتی انار تناول می کنند و با شیرینی دادن از مهمانان پذیرایی میکنند.

او همچنین گفت: اما آذربایجانی ها به خصوص تبریزی ها‌ در شب یلدا نوعروسان و خانواده‌شان را به شکلی خاص گرامی می‌دارند. خوانچه هدیه شب یلدای خانواده داماد برای تازه عروسان است، آنچه در خوانچه مهم است ذوق هنری خانواده داماد است که تقدیم خانواده عروس خانم و شخص ایشان می شود تا سلیقه هنری خود را هم نشان دهند.

خوانچه که آذربایجانی ها آن را خوانچا می گویند علاوه بر هندوانه شامل هدایایی همچون پوشاک، کفش زمستانی، میوه و شیرینی های رنگانگ و متنوع همچون قرابیه، لوز و پشمک است. آجیل هم در خوانچه جایگاهش ‌محفوظ بوده است.

موسوی در پایان سخنانش با آرزوی سلامتی برای همه در شب یلدای پیش‌رو افزود: اگرچه امروزه فرهنگ غربی در حال جایگزینی به فرهنگ ایرانی_اسلامی است، امیدوارم مردم تبریز مثل همیشه بیدار بوده و کمترین تاثیرات را از فضای مجازی گرفته و به ترویج فرهنگ خودشان بپردازند.