شهیده‌های آذربایجان شرقی سند مظلومیت زنان دفاع مقدس
شهیده‌های آذربایجان شرقی سند مظلومیت زنان دفاع مقدس
زنان در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش موثری در جامعه ما داشتند به طوریکه بسیاری از آنها در آن هنگام به یاری رزمندگان سلحشور شتافتنه و با ایثار و فداکاری در راه حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده و شهید شدند.

سال ها پیش در همین روزها بود که رژیم بعثی عراق با همکاری کشورهای استکباری با خیال خام تسلط بر ایران به مرزهای کشورمان تجاوز کردند و این، شروع برهه ای تاریخی در کشورمان شد، دوره ای که حالا بعد از دهه‌ها هر سال سالگردش را گرامی میداریم.

همیشه نام مردان در دوران جنگ هشت ساله دفاع مقدس پررنگ تر بوده و بر سر زبان ها جاری ، اما بانوان که در پشت جبهه و حتی در مناطق عملیاتی نقش والایی داشتند هیچ گاه نامی از آنها برده نشده است.

علاوه بر اینکه زنان بسیاری در دوران جنگ هشت ساله دفاع مقدس و بمب باران شیمیایی مظلومانه جان خود را از دست داده و شهید شده اند بانوان بیشماری نیز در پشت جبهه ها مردان و فرزندان خویش را در حماسه آفرینی های جبهه های جنگ و دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران تشویق می کردند و کانون‌ گرم‌ خانواده همواره برای امر دفاع با سلامت فکری کامل مهیا کرده و در کمک به پشتیبانی در جنگ‌ نقش مهمی داشتند.

آذربایجان شرقی ۲۶۷ زن شهیده که از این تعداد۳۸  نفر شهیده دبیرستان زینبیه و دبستان ثارالله میانه، یک شهیده در حرم رضوی و یک شهیده امر به معروف دارد، با وجود گذشت ۴۰ سال هاز دوران دفاع مقدس همچنان نام هیچکدام از این شهدای والامقام دیده نمی شود.

یادشان گرامی و نامشان جاودان باد…