مهارت آموزی حلقه گمشده در دانشگاه
مهارت آموزی حلقه گمشده در دانشگاه
در هر رشته ای که تحصیل می کنید ، با شغل های جدید دنیای پیرامون تان آشنا شوید و به دنبال کسب مهارت باشید.

به گزارش جارچی آذربایجان، مهارت آموزی ؛ تمام تمرکزتان را روی مسیر شغلی  و راه اصلی ذهنی تان بگذارید . بسیاری از فارغ‌التحصیلان به سختی می‌توانند کاری را پیدا کنند که متناسب با مطالعات تحصیلی ‌شان است.  بنابراین مهارت‌های خودتان را برای موقعیت‌های جدیدتر افزایش دهید، به جای این که صرفا به تجربه‌های خودتان تکیه کنید.

جارچی آذربایجان با یکی از دانشجویان تبریزی در این خصوص به گفت و گو پرداخته که در ادامه می آید…

بیوگرافی مختصری از خود و سوابق فعالیت علمی و فرهنگیتان بیان کنید.

بهزاد صادقی دانشجوی کارشناسی حقوق ۹۳ و کارشناسی  ارشد حقوق بین الملل ، در حال حاضر عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، دبیر شبکه محیط زیست اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی ، دبیر موسسه مردم نهاد شهروندان نیک اندیش ، نماینده دانشجویان در شورای فراهنگی دانشکده علامه جعفری و  پژوهشگر مقالات علمی در حوزه های محیط زیست و حقوق مصرف در حال حاضر دبیر انجمن علمی حقوق و علوم قضایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز فعالیت می کنم.

درخصوص چگونگی تأسیس انجمن علمی دانشجویی قانون و زمینه فعالیت آن، توضیح دهید؟
انجمن علمی حقوق در سال ۱۳۸۹ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دانشکده حقوق تاسیس شد به فراخور تاسیس این انجمن به فعالیت های علمی پرداخته بود و تا سال ۹۸ کلا راکد بود اما در سال ۹۵ که اینجانب دانشجوی دوره ی کارشناسی بودم پیگیر احیای انجمن علمی بودم که با وجود تلاش هایم به نتیجه نمیرسید این در حالی بود که ما فعالیت های علمی خود را تحت حمایت های رئیس اسبق دانشکده انجام میدادیم که سرانجام در سال ۹۸ درخواست ما تایید و انتخابات انجمن علمی با حضور رئیس و مدیر گروه دانشکده صورت پذیرفت و اینجانب با رای اکثریت به عنوان دبیر منتخب شدم و فعالیت های انجمن آغاز شد متاسفانه در انتهای سال همه کشور به ویروس منحوس کرونا درگیر شد و دانشگاه ها تعطیل شدند. و بعدها بصورت مجازی پیگیرفعالیت ها شدم. با این وجود اینجانب و دوستانم هیچ وقت نایستادیم و فعالیت کردیم بصورت مجازی از طریق  لایو و … ما با ۴۱ عنوان دور اول انجمن رو به پایان رساندیم بعد ها انتخابات انجمن علمی برای اولین بار بصورت آنلاین برگزار شد که خدا را شاکریم کمکی در دانشکده و به همکلاسی هایمان کرده بودیم که بیش از ۵۰ کاندید برای دومین دور ثبت نام کرده بودند و بحمدالله در دوره دوم هم اینجانب به عنوان دبیر منتخب شدم در دور دوم فعالیت هایی از جمله مهارت آموزی دانشجویان را در اولویت قرار دادیم.همراه دوستانم توانستیم کارگاه هایی  هم چون شکوائیه نویسی ، دادخواست نویسی ، لایحه نویسی ، قرارداد نویسی ، پروپزال نویسی و مقاله نویسی دانشجویان را در حوزه های خود و پژوهشی مهارتی بیاموزیم و در بخش همایش ها همایشی به مناسبت  هفته وکیل مدافع در سالن شهریار با حضور ریاست محترم کانون وکلای استان آذربایجان شرقی و هیئت مدیره محترم کانون ، بازرس محترم اتحادیه سراسری کانون های وکلا ایران ( اسکودا ) واستادان گروه حقوق برای اولین بار در شمال غرب کشور برگزار شد که به نوبه ی خود بی نظیر بود.

سمینار علمی تحت عنوان ارتقاء سلامت اجتماعی در کاهش و پیشگیری از جرم با حضور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان تبریز و استان و رئیس اندیشکده قانونگذاری و حکمرانی استان آذربایجان شرقی و مدیر کل امور اجتماعی و سلامت شهرداری  برگزار شد که می توان نقطه عطفی در پیشگیری از جرم دانست چرا که دانشگاه ها در این حوزه باید پیشتاز باشند همایش جوانان آینده ساز به مناسبت روز جمعیت که از نقاط مثبت در بحث های علمی و به روز است وبازدید های علمی که بسیار حایز اهمیت بوده و هست ازجمله بازدید از شوری نگهبان ، بازدید از سازمان تعزیرات استان آذربایجان شرقی بازدید از خانه حریری و اسناد ملی ، حضور در مرکز پژوهش های شورای کلانشهر تبریز و … اشاره کرد

در حال حاضر انجمن شما چه تعداد عضو فعال دارد؟ آیا گسترشی در زمینه فعالیت های خود داده اید؟
در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر به صورت فعال عضو انجمن و ۳۰ نفر بصورت مستمر در حال فعالیت هستند ۵نفر عضو هیئت مدیره ۲ نفر به عنوان عضو البدل می باشند  و در حوزه های مختلف فعالیت می کنند. با توجه به اقبال عمومی در رابطه با آموزش های مهارتی  در حال فعالیت بر روی پروژه های مختلف به منظور ایجاد برنامه های متنوع در این حوزه برای دانشجویان هستیم.

در خصوص فعالیت هایی که انجمن علمی قانون در داخل و یا خارج از دانشگاه انجام داده است بصورت مختصر توضیح دهید؟
توانستیم مهارت آموزی دانشجویان را در اولویت قرار داده همانطور که کمی پیش اشاره کردم به همراه دوستانم کارگاه هاو همایش ها و سمینار ها و بازدید های متنوع علمی و پژوهشی و که همگی از اهمیت و ارزش علمی بالایی برخوردارند را در برنامه ها و فعالیتهایمان قرار دهیم

به عنوان دانشجوی فعال  علمی، فرهنگی و اجتماعی، اینگونه فعالیت ها روی درس و زندگی شما چه اثرات مثبت یا منفی گذاشته است؟
از نظر شخص بنده حلقه ی گمشده مهارت آموزی همین انجمن های علمی است زمانی یک دانشجو می تواند مهارت بیاموزد که در این محیط های علمی و پژوهشی قرار بگیرد .دغدغه مندی و پیدا کردن مسیر خود یک علم است که می توان با کمک اساتید در این انجمن های علمی این مسیررا پیدا کرد و تجربه هایی هم کسب کرد وتبدیل به نخبه شد

فضای علمی و فرهنگی دانشگاه و فعالیت های دانشجویان در زمینه های مختلف را چگونه ارزیابی می کنید؟
در حال حاضر با توجه به شرایط  کنونی می توانم بگویم خوب است اما باید عالی بشود و این امکان ندارد مگر با حمایت های مسئولین ذی ربط .نمی شود بگوییم خلاق باشید ، امیدوار باشید اما حمایتی صورت نگیرد معتقدم انجمن های علمی بزرگترین تشکل های علمی دانشجویی هستند که می توانند در آینده درسی و شغلی دانشجویان تاثیر گذار باشند
برای دانشجویانی که قصد وارد شدن به این راه را دارند به عنوان یک فرد با تجربه، چه پیشنهاد و توصیه ای دارید؟

از قدیم گفتند برای من کار کن برای خودت یاد بگیر من فعالیت های علمی دانشجویی در انجمن های علمی را چنین میدانم. آزمون خطا می کنی مهارت یاد میگیری. امروزه مدیریت به یک علم مهمی تبدیل شده که اعضای هئیت مدیره می توانند یاد بگیریند و کسانی که عضو انجمن می شوند باید خودشان را فعال کنند و در یکی از بخش ها صاحب نظر شوند ، جای دانشجو انجمن های علمی است فراغت دانشجویان باید در این مکان مهم و مقدس سپری شود .

انجمن شما در دوران کرونا چه فعالیتی داشته است؟
فعالیت های مختلفی رادر پی گرفتیم از جمله آن ها آموزش های آنلاین بود با حمایت های اساتید توانستیم با استفاده از بستر های فضای مجازی به تقویت دانشجویان بپردازیم . دوره کرونا را باید مدد  الهی دانیم که خداوند توفیق خدمت داد و ما از آموزش باز نایستادیم

به عنوان حرف آخر اگر مطلبی است که عنوان نشد، لطفا بیان کنید.

امروزه هم کلاسی هایمان را نا امید می کنند از علم آموزی از آینده ی درخشان اخبار منفی از صبح تا شب همه ما را بمباران می کند اما این در حالی است که همه ما باید بدانیم و بتوانیم به اخبار بی توجهی کنیم و روی توانمندی های خودمان کار کنیم اگر درس می خوانیم در کنار درس مهارت آموزی در رشته خودمان را سرلوحه قرار دهیم دانش بنیانی شویم, خلاقانه و مبتکرانه پیش برویم ,خدا را شاهد میگیرم در دو دور خدمت به دانشجویان حقوق و علوم قضایی به نخبگانی بر خوردم با ایده هایی که فراتر از ذهنم بوده و این موارد انگیره ام را برای خدمت بیشتر کرده امیدوارم همه ما به حلقه گمشده خود بیاندیشیم ( مهارت آموزی )