راه‌های آذربایجان‌شرقی باز و گردنه‌ها لغزنده است
راه‌های آذربایجان‌شرقی باز و گردنه‌ها لغزنده است
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اعلام اینکه هم اکنون تمام راه های اصلی، فرعی و روستایی استان باز است و تردد در آن ها جریان دارد، گفت: به علت بارش برف، مسیرهای کوهستانی و گردنه ها لغزنده است.

به گزارش جارچی آذربایجان، «غلامرضا رسول زاده»، با بیان اینکه در بارش روزهای اخیر ۲ هزار کیلومتر-باند از راه‌های آذربایجان‌شرقی از سوی تیم های راهداری برف روبی، نمک و شن پاشی شد، افزود: در عملیات راهداری زمستانی در تمامی راه های استان بیش از ۴۰۰ تن مخلوط شن و نمک مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از روز گذشته ۱۵۰مورد راه روستایی در شهرستان های مختلف استان برف روبی شده است، اظهار کرد: بیشترین میزان برف روبی در راه های ارتباطی تبریز، بستان آباد، هشترود، آزادراه تبریز- زنجان، هریس، چاراویماق، اهر، مرند، ورزقان، سراب، اسکو، آذرشهر و شبستر انجام شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه راه های تحت پوشش برف روبی استان بیش از ۱۴ هزار کیلومتر و تعداد نقاط کوهستانی برف گیر ۳۸ نقطه است، گفت: به دنبال بارش برف روز گذشته، به ۶۰ خودرو گرفتار در برف کمک رسانی شد.

رسول زاده، ادامه داد: این اداره کل در راستای وظایف ذاتی خود با بسیج همه جانبه همکاران و بکارگیری کلیه امکانات و استقرار در مسیرهای حوزه استحفاظی و افزایش گشت های راهداری به ویژه در راه های پرتردد نسبت به خدمات رسانی به مترددین جاده ها اقدام می کند.

وی با اشاره به آماده سازی و تجهیز راهدارخانه ها در راه های اصلی و فرعی جهت امدادرسانی و خدمات به موقع به مسافران و کاربران راه ها، یادآور شد: این اداره کل آماده همکاری و تعامل با مسوولان استانی و شهرستانی، نیروهای انتظامی و پلیس راه، هلال احمر و سایر نیروهای امدادی برای افزایش ایمنی عبور و مرور در جاده ها است.

رسول زاده، خاطرنشان کرد: تلفن گویای ۱۴۱ به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به مردم در خصوص وضعیت راه ها و شرایط آب و هوایی است و ترددکنندگان جاده ها همچنین می توانند از اپلیکیشن ۱۴۱ و وب سایت www.۱۴۱.ir نیز برای آگاهی از وضعیت آب و هوایی جاده ها استفاده کنند.

*

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های ایران است که در منطقهٔ آذربایجان ایران واقع شده و در زمان حکومت پهلوی آذربایجان خاوری نامیده می‌شد.آذربایجان شرقی ششمین استان پرجمعیت‌ ایران محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و نخجوان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان مرزبندی شده‌است.

استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کل محدودهٔ آن را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند. مساحت استان آذربایجان شرقی ۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع است و جمعیت آن نیز در سال ۱۴۰۰ خورشیدی بالغ بر ۴٬۰۴۰٬۴۰۰ نفر برآورد شده‌است.

این استان، یگانه استان ایران است که با ارمنستان هم‌مرز است و همچنین تنها استان کشور است که هم با خاک اصلی جمهوری آذربایجان و هم با جمهوری خودمختار نخجوان که برون بومی متعلق به جمهوری آذربایجان است، مرز مشترک دارد.

استان آذربایجان شرقی محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه‌های ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ کوه سهند است. مرکز استان آذربایجان شرقی، کلان‌شهر تبریز است. آذربایجان شرقی رتبهٔ اول صادرات غیرنفتی در کشور را داراست.رئیس پلیس آگاهی آذربایجان شرقی این استان را امن‌ترین و کم‌جرم‌ترین استان ایران به‌شمار می‌آورد.

استان آذربایجان شرقی از هفت واحد کوهستانی تشکیل یافته‌است. رشته‌کوه اَرَسباران یا قره‌داغ شمالی‌ترین این واحدها بوده که از دیوان‌داغ آغاز شده و به درهٔ رود دره‌رود منتهی می‌گردد. رشته‌کوه قوشه‌داغ که از جنوب قره‌داغ شروع شده و به سبلان ختم می‌شود. تودهٔ آتش‌فشانی سبلان که ۴۸۱۱ متر ارتفاع داشته و مرز مشترک میان استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل محسوب می‌شود.

رشته‌کوه‌های میشو و مورو که از غرب استان (مرند) آغاز شده و به ارتفاعات عون بن علی (عینالی) و شبلی منتهی می‌شوند که مرتفع‌ترین قله آن قله علی علمدار با ارتفاع حدود ۳۲۰۰ متر در مرند می‌باشد.

رشته‌کوه بزقوش که با ۳۳۰۳ متر ارتفاع، مرز بین شهرستان‌های میانه-سراب و سراب-بستان آباد به‌شمار می‌رود. تودهٔ آتش‌فشانی سهند در جنوب تبریز در محدودهٔ شهرستان بستان آباد که ۳۷۰۷ متر ارتفاع دارد. رشته‌کوه اربط (تخت سلیمان) که از دامنه‌های جنوبی سهند شروع شده و به سمت جنوب امتداد می‌یابد.

استان آذربایجان شرقی به دلیل وسعت زیاد دارای آب و هوای متنوع است. به‌طوری‌که بیشترین دمای ثبت شده در شهرهای میانه و جلفا می‌باشد که مردم این شهرها دمای ۴۵ + درجه بالای صفر را تجربه کرده‌اند و همچنین کمترین دمای ثبت شده در استان و در کلیه شهرهای ایران مربوط به بستان آباد با دمای ۴۶ – درجه زیر صفر می‌باشد. میانگین بارندگی سالیانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر است