حال ناخوشایند نگارخانه‌ها/گالری‌های تبریز خاک می‌خورند!
حال ناخوشایند نگارخانه‌ها/گالری‌های تبریز خاک می‌خورند!
متاسفانه با اینکه تبریز دارای امکانات فیزیکی مناسبی برای نگارخانه و گالری بوده اما این روزها وضعیت نگارخانه هایش مطلوب و ارزنده نیست.

به گزارش جارچی آذربایجان، با جمع بندی و معدل گیری از نظرات ارسالی و مطالعه میدانی بر اساس مستندات قابل دسترس، متاسفانه با اینکه تبریز دارای امکانات فیزیکی مناسبی برای نگارخانه و گالری را دارد اما وضعیت نگارخانه ها از حیث نگهداری، واگذاری به هنرمندان، امنیت روانی، هزینه های مضاعف، سهولت استفاده و … مطلوب نیست.

نگارخانه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

در ساختمان اداره کل ارشاد همان خانه فرهنگ دو نگارخانه میر علی تبریزی و استاد یاسمی وجود دارد که از چند سال قبل به بخش خصوصی واگذار شده و بخش خصوصی این نگارخانه ها به شش قسمت نموده و گالری را با هزینه به هنرمندان اجاره می دهد، متاسفانه نکته قابل تامل آن است که این نگارخانه ها ظاهرا به جهت مستحکم نبودن ساختمان اداره ارشاد استان از چند ماه پیش تعطیل هستند.


مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز که چند سالی به موسسه الف اجاره داده شده بود؛ نگارخانه های خود را در اختیار هنرمندان قرار می داد، الان به دلیل بازسازی و انتقال اداره کل ارشاد استان به آن مکان گالری های آن مجتمع فعلا تعطیل هستند.

اما هر دو نگارخانه مجتمع فرهنگی سینمایی ۲۲ تبریز با واگذاری به بخش خصوصی (در قبال اخذ هزینه) دایر می باشد از آنجائیکه نگارخانه های این مجتمع سینمایی در طبقه زیزمین آن واقع شده و از طرفی با توجه معماری خاص آن، فردی که از دم خیابان یا پارکینگ بسمت گالری های مجتمع هدایت می شود ناگزیر باید فاصله سیصد متری را پیاده روی کند و این شاید برای همه افراد سهل و ممکن نباشد، بنابراین این موضوع هم مزید علت عدم استقبال از گالری های این مجتمع شده است.

سابقا در مجموعه مقبره الشعرا، نگارخانه ای هم وجود داشت که برخی از هنرمندان در آن مکان اقدام به برپایی نمایشگاه می کردند، اما با بازسازی نیمه کاره چند ساله اخیر خبری از آن نگارخانه هم نیست.

خانه هنر همان ساختمانی که در ضلع شمالی باغ گلستان واقع شده است دارای سه نگارخانه وسیع و استاندارد و یک تالار مجلل و مطلوب می باشد که اخیرا از سوی ارشاد به شهرداری واگذار شده است.

نگارخانه های حوزه هنری استان

قبلا در ورودی پلان های سینما قدس و سینما ۲۹ بهمن تبریز فضایی را برای نگارخانه اختصاص داده بودند که هیچ شاخصه استاندارد نگارخانه را نداشت اما گاهی نمایشگاهی در آن فضا برگزار می شد؛ با بازسازی هر دو سینما دیگر خبری از آن نگارخانه ها نیست

در طبقه زیر زمین حوزه هنری فضایی بود که سال های قبل به باشگاه رزمی و زمانی به رستوران اجاره داده شده بود اما چند سال قبل همزمان با بازسازی سینما قدس این فضای مورد نظر هم بصورت ویژه مورد بازسازی قرار گرفت و آن فضای به یک گالری مطلوب و استاندارد با نام گالری مهر و ماه تبدیل شد و چند نمایشگاه از آثار ارزشمند اساتید مطرح تبریز هم در آن گالری به نمایش در آمد.

متاسفانه در چند هفته گذشته باخبر شده ایم که تنها گالری حوزه هنری تبریز به یکی از کتابفروشی های تبریز اجاره داده شده و فضای آن گالری به کتابفروشی تبدیل شده است.

نگارخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز

قبلا در طبقه همکف ساختمان قبلی سازمان که در پارک مفاخر بود نگارخانه ای وجود داشت که هنرمندان از آن فضا استفاده می کردند با تصاحب اداره اوقاف بر کل آن ساختمان و بیرون راندن سازمان فرهنگی هنری شهرداری دیگر آن گالری هم به فنا رفت.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری بعد از نقل مکان به جنب بازار جواهر در طبقه دوم این مکان گالری مناسبی ایجاد کرد که هنرمندان بیشتری در این گالری اقدام به برپایی نمایشگاه کردند. اما با تغییر مدیریت سازمان آن گالری هم به بخش اداری سازمان اضافه شد.

با تغییرات مدیریتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، این سازمان هم اکنون خانه هنر تبریز را در اختیار دارد و چند نمایشگاه را در فضای گالری این بنا برگزار کرده، با اینکه فضای کل بنا آماده و مطلوب نیست اما خبرهایی مبنی بر اینکه سازمان در صدد تکمیل فضای حرفه ای این ساختمان و گالری های آن است را می شنویم.

نگارخانه های خصوصی تبریز

شاید در این آشفته بازی فضای فرهنگی هنری، گالری های خصوصی هستند که موفق عمل می کنند، و با دریافت هزینه های اجاره کرد، فضای خود را در اختیار هنرمندان قرار می دهند. نکته قابل تامل آن است که هنرمندان در قبال پرداخت هزینه های لازم حاضر به برگزاری نمایشگاه خود در فضای گالری های خصوصی هستند.

متاسفانه غالب ایرادات وارده به گالری های خصوصی، فضای کوچک آنهاست؛ بطوریکه فضای اغلب آنها یا زیرزمین خانه های مسکونی یا خود همان خانه های مسکونی است که چند اتاق آن را به گالری تبدیل کرده اند.

نگارنده: هادی فائزی