ترافیک کمر تبریز را شکست
ترافیک کمر تبریز را شکست
خبر کوتاه است و تلخ؛ ولی همه ما این روزها با معضلی به نام " ترافیک "  مواجه هستیم که امانمان را بریده است...

جارچی آذربایجان، سمیه گل محمدی؛ هر روز ساعت ۷ صبح از خانه بیرون می آیم تا در محل کارم که در یکی از مراکز پر تردد شهر است، حاضر شوم و هر صبح به این موضوع فکر می کنم که کله سحر هیچ کسی در خیابان های شهر رفت و آمد نمی کند! ولی ظاهرا این تفکرم چندی است برعکس شده و عبور و مرور شهروندان کمی بیشتر از قبل به چشم می خورد بطوریکه این ترددها باعث ایجاد ترافیک آن هم در شریان های اصلی شده است.

یک روز ده دقیقه روز دیگر بیست دقیقه و الی ماشالله در ترافیک چهار راه منتهی به خانه مان معطل می شوم و به محل کارم دیرتر از گذشته ها می رسم، این موضوع هم ظاهرا تمام شدنی نبوده و هر روز بیشتر از روزهای قبل می شود، عصرها هم همین روال تکرار می شود و شاید بیشتر از صبح در ترافیک گیر می کنم و مسیر نیم ساعتی را  یک و نیم ساعت تحمل می کنم تا به خانه باز گردم.

باید گفت کلانشهری همچون تبریز با معظلات ریز و درشت دست و پنجه نرم کرده و در هر دوره از مدیریت شهری یک سری افراد با وعده هایی آمده و رفته اند و جایشان را به بعدی ها داده اند اما تا به امروز از معضلات اصلی این شهر که شامل آلودگی هوا، ترافیک، قیمت مسکن و… می‌شود نه تنها وضعیت رو به بهبود نداشته بلکه شاید به خط قرمز رسیده باشد…

 ترافیک امانمان را بریده است!

راننده تاکسی یکی از مسیرها با اظهار نارضایتی از وضعیت ترافیکی این روزهای شهر می گوید: خواهر جان عصر ها اصلا به ما صرف نمی کند که کار کنیم چراکه از ساعت ۴ به بعد در ترافیک های سنگین شهر گیر می کنیم و مثل گذشته نمی توانیم مسافت های بیشتری را طی کنیم.

یکی از شهروندان تبریزی که مسافر این تاکسی است، عنوان می کند: اگر هر یک از شهروندان با ماشین خود در معابر تردد نکنند و تک سر نشین به خیابان ها نیایند شاید این حجم از ترافیک را شاهد نشویم.

شهروند دیگری که در این تاکسی مسافر است، ادامه می دهد: ما یک خانواده پنج نفره هستیم که چهار خودرو در خانه مان داریم اکنون هم هر چهارتای آنها بیرون است و می دانم که این موضوع باعث افزایش ترافیک در شهر می شود ولی علاجی نداریم چراکه هزینه های عبور و مرور با اسنپ بالا رفته است.

بیش از ۶۰ درصد سفرهای درون شهری از طریق خوردو های شخصی صورت می گیرد

روح الله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه تجاری سازی شهر عامل اصلی ترافیک و گره معابر شهری است، عنوان می کند: طبق آمارهای به دست آمده کمتر از چهل درصد از چهار میلیون سفر روزانه در شهر مربوط به مترو و اتوبوس و تاکسی است و بیش از ۶۰ درصد سفرهای درون شهری از طریق خوردو های شخصی صورت می گیرد.

رشیدی با اشاره به اینکه ضرورت دارد پروژه‌های شهری با برنامه ریزی دقیق اجرا شود، یادآور می شود: توسعه بیش از پیش ناوگان حمل و نقل عمومی از مهمترین راهکار های مدیریت ترافیک شهری است.

شهردار تبریز: تا دو هفته آتی فشار ترافیکی شهر کاهش یابد

یعقوب هوشیار با بیان اینکه موضوع ترافیک در کلانشهرها در دهه اخیر به دلایل مختلف جزو دغدغه های مدیریت شهری بدل شده و عوامل مختلفی باعث این ترافیک شده است، اظهار می کند: در سال ۹۶ در کلانشهر تبریز ۴۵۰ هزار خودرو تردد داشت ولی در حال حاضر این رقم به ۸۵۰ هزار خودرو افزایش یافته، معابر شهر تبریز ظرفیت این حجم از خودرو را ندارد این در حالی است که برخی از موارد مشکلات ناشی از قوانین بالادستی بوده و از اراده شهرداری خارج است.

وی بی توجهی دولت ها در ۱۰ سال گذشته به حمل و نقل عمومی را از دیگر عوامل تشدید ترافیک خوانده و بیان می کند: بر اساس قانون، دولت در موضوع تامین اتوبوس مورد نیاز موظف به تامین ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی است اما در عمل این عدد بیش از ۳ درصد نیست.در یک دهه اخیر  تنها ۵۱ دستگاه اتوبوس برای کلانشهر تبریز خریداری شده است. این در حالی است که در دوره مدیریت فعلی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است.

شهردار تبریز راه حل اساسی ترافیک تبریز را منوط به رفع ترافیک ایجاد شده توسط مجتمع های پزشکی، راه بندان ایجاد شده توسط مدارس غیرانتفاعی، تمرکز زدایی برخی ادارات عنوان کرده و می گوید: برخی مجتمع های پزشکی در شریان اصلی شهر احداث شده و نقش کلیدی در حل ترافیک ایفا می کنند. برای حل ترافیک معابر مجبور به اجرای طرح زوج فرد برای شهروندان شده ایم. نظام پزشکی نیز می تواند برای کاهش ترافیک معابر برخی محدودیت ها را برای پزشکان به اجرا در آورد. از طرفی هم آموزش و پروش در برخی مسیرهای اصلی مدارس متعددی احداث کرده و موجب افزایش ترافیک شده است.
هوشیار ابراز امیدواری کرده و بیان می کند: با تدابیر ویژه تا دو هفته آتی فشار ترافیکی شهر کاهش یابد.

تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای روانسازی ترافیک تبریز در سال جاری

محمدرضا روشنی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز از اجرای همزمان پروژه ها و طرح های ترافیکی با هدف رفع معضل ترافیک درون شهری خبر داد و می گوید: از ابتدای سال جاری۱۰۰میلیارد تومان برای روانسازی ترافیک تبریز تخصیص یافته است.

روشنی یادآور می شود: شهر تهران، ۴۱۶ کیلومتر معبر دارد و هشت درصد معابر آن در ترافیک سنگین قرار دارد و این در حالی است که شهر تبریز تنها چهار دهم درصد ترافیک سنگین معابر دارد.

*

انتظار در ترافیک شهر فارغ از صدمات روحی و روانی، خسارت های مالی به دنبال دارد! پس لازم است تامدیران شهری بیش از پیش به فکر باشند و با توجه به وعده ای سنگینی هم که دادند؛ تمام عزم خود را برای شکستن کمر ترافیک جزم کنند تا در سال آینده با عمل به وعده خودشان برگی زرین در کارنامه کاری شان ثبت کرده باشند.