چگونه خواب خوب و با کیفیتی داشته باشیم!
چگونه خواب خوب و با کیفیتی داشته باشیم!
خواب خوب و با کیفیت اهمیت بالایی در زندگی روزمره دارد. به طوری که یکی از مهمترین عوامل برای یک زندگی موفق است.

به گزارش جارچی آذربایجان، خواب خوب و با کیفیت اهمیت بالایی در زندگی روزمره دارد. به طوری که یکی از مهمترین عوامل برای یک زندگی موفق است. در اینجا به تعدادی از عواملی که می تواند به افراد برای رسیدن به یک خواب خوب کمک کند می پردازیم.

عواملی که به بهبود خواب کمک می‌کنند

  • زمان رفتن به رختخواب را ثابت نگه دارید.
  • خواب شما در تمام طول هفته باید یکسان باشد. بعضی گمان می کنند که کمبود خواب خود در طول هفته را می توانند با خوابیدن بیشتر در آخر هفته جبران کنند ولی این ایده خوبی نیست.
  • زمان بیدار شدن‌تان در روزهای تعطیل و غیر تعطیل را ثابت نگه دارید. زیرا در این حالت بیدار شدن در اول هفته برای شما دشوارتر می شود.
  • اگر عادت به ورزش کردن در صبح زود را دارید و شب را تا دیروقت بیدار بوده اید، سعی نکنید حتما ورزش کنید و از خواب خود بکاهید.
  • از مصرف کافئین در هنگام بعد از ظهر پرهیز کنید زیرا این ماده می تواند کیفیت خواب خوب را کاهش دهد.
  • استفاده از تلفن های هوشمند و پرسه زدن در شبکه های اجتماعی و تماشای تلویزیون قبل از خواب به میزان قابل توجهی بر روی کیفیت خواب اثر می گذارد. بنابراین برای داشتن یک خواب دلنشین و با کیفیت باید از استفاده از آن‌ها اجتناب کنید.

اهمیت خواب خوب در کودکان

خواب برای کودکان نیز یک امر حیاتی به شمار می رود. چنانچه طبق دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی ، کودکان زیر پنج سال برای رشد مناسب باید کمتر بنشینند و کیفیت خوابشان بهتر باشد و زمان بیشتری به بازی های فعال بپردازند.

تاثیر منفی زندگی مدرن بر کیفیت خواب

در زندگی مدرن امروزه بسیاری از عوامل مانند وسایل دیجیتال و الکترونیک، استرس های روزمره، رسانه های اجتماعی باعث اختلال در خواب می‌شوند. عدم خواب کافی نیز تاثیر نامطلوبی بر روی سلامتی و خلق و خوی افراد دارد.

طبق برآورد مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، بیش از یک سوم افراد بزرگسال آمریکایی به حدکافی نمی‌خوابند.

البته تعداد زیادی از انسان ها برای برطرف کردن این مشکل هزینه های بسیاری هم می پردازند ولی باز یک خواب خوب را تجربه نمی‌کنند.

*

خواب عبارت است از عدم توانایی ارادی در کنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت طوری که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی شوند.

در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی_اسکلتی انسان‌ها و جانوران اهمیت دارد. خواب حالتی است که در مقابل بیداری (هماهنگی توانایی ارادی و آگاهی نسبت به این توانایی) قرار می‌گیرد.

انسان محتمل است که از اختلالات خواب متنوعی شامل بدخوابی مثل بی‌خوابی، پرخوابی، حمله خواب و آپنه خواب؛ خواب‌پریشی مثل راه رفتن در خواب، اختلال رفتاری حرکت سریع چشم در خواب ؛ دندان‌قروچه و خروپف رنج ببرد. استفاده از نور مصنوعی در الگوی خواب انسان تغییر اساسی ایجاد میکند.

مدت زمان بیداری در شخص بالغ، معادل چهار برابر مدت زمان بیداری یک کودک است. نوزاد، به‌طور متوسط در ازای هر یک ساعت بیداری، دو ساعت را در خواب می‌گذراند. حال آن که فرد بالغ در همان زمان نیم ساعت در خواب است. خواب افراد بالای ۱۵ سال تا ۳۰ سال بین ۹ تا ۱۰ ساعت است.
عامل‌هایی مانند بی‌برنامگی، مصرف الکل، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، همچنین زنگ ساعت و نور خورشید، می‌تواند ساعت زیستی انسان را به هم بریزد.
مطالعه‌ای نشان داد که ۲۶ دقیقه خواب قیلوله کارایی را ۳۴ درصد و هوشیاری را ۵۴ درصد افزایش می‌دهد. همچنین شواهد دیگری نیز وجود دارد که بیانگر آن است ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خواب نیمروزی بسیار مفید است.
جیم هورن، مدیر شورای پژوهش خواب در بریتانیا می‌گوید این کمی طولانی است و این خطر را دارد که شما به خواب عمیقی بروید. وی توصیه می‌کند که خواب قیلوله با قهوه ترکیب شود تا ظرف ۲۰ دقیقه کافئین شما را سر حال کند. به گفته آقای حورن، احتمالاً ۱۵ دقیقه کافی است، چون اگر شما بیش از ۲۰ دقیقه بخوابید، این خطروجود دارد که به خواب عمیقی بروید و وقتی بیدار می‌شوید بسیار گیج‌تر باشید.
لیندا واسمر اندروز که نویسنده مسائل بهداشتی در ایالت نیومکزیکو است می‌گوید ۲۶ دقیقه طولانی است و خواب نیمروزی باید حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باشد.
او می‌گوید زمان این خواب نیز مهم است. اگر زود بخوابید بدن شما آماده نیست و اگر دیر بخوابید، ممکن است شب نتوانید به راحتی به خواب بروید. به گفته خانم اندروز بعد از ظهرها بین ساعت ۱ تا ۳ که انرژی بدن پس از صرف نهار کمی افت می‌کند، بهترین موقع است