قیمت محصولات ایرانخودرو امروز دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۲
قیمت محصولات ایرانخودرو امروز دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۲
ارا اتوماتیک امروز دوشنبه ششم آذر در بازار آزاد خودرو بیشترین رشد قیمت را بین محصولات ایرانخودرو داشته است.

به گزارش جارچی آذربایجان، ارا اتوماتیک امروز دوشنبه ششم آذر در بازار آزاد خودرو بیشترین رشد قیمت را بین محصولات ایرانخودرو داشته است.

قیمت تارا اتوماتیک V۴ با افزایش پنج میلیونی به ۸۶۵ میلیون تومان رسیده و تارا اتوماتیک V۲ که ۷۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود، همین میزان رشد قیمت را تجربه می‌کند.

قیمت مدل‌هایی مثل تارا دنده‌ای و ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما درمقایسه با دیروز سه میلیون ارتقا پیدا کرده و امثال پژو پارس سال، دنا پلاس پنج‌دنده، دنا پلاس شش‌دنده و دنا پلاس اتوماتیک دو میلیون گران شدند.

رانا پلاس سقف‌فلزی البته یک میلیون ارزان شده و فروشنده‌های رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای دو میلیون از قیمت‌های دیروز کم کردند. قیمت روز محصولات ایرانخودرو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

 قیمت روز محصولات ایران خودرو در بازار آزاد

خودرو یکشنبه امروز
سورن پلاس دوگانه‌سوز ۵۹۵ میلیون تومان ۵۹۵ میلیون تومان
سورن پلاس بنزینی ۵۵۵ میلیون تومان ۵۵۵ میلیون تومان
دنا پلاس ۶۳۵ میلیون تومان ۶۳۷ میلیون تومان
دنا پلاس ششدنده‌‌ ۷۴۰ میلیون تومان ۷۴۲ میلیون تومان
دناپلاس توربو اتوماتیک ۷۹۵ میلیون تومان ۷۹۷ میلیون تومان
پارس سال XU7p ۵۰۵ میلیون تومان ۵۰۷ میلیون تومان
۲۰۷ دندهای فرمان برقی ۶۱۰ میلیون تومان ۶۱۰ میلیون تومان
۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای
۸۱۷ میلیون تومان ۸۲۰ میلیون تومان
رانا پلاس سقف فلزی
۴۸۵ میلیون تومان ۴۸۴ میلیون تومان
رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ۵۲۵ میلیون تومان ۵۲۳ میلیون تومان
تارا دندهای V1 ۶۶۵ میلیون تومان ۶۶۸ میلیون تومان
تارا اتوماتیک V2
۷۷۵ میلیون تومان ۷۸۰ میلیون تومان
تارا اتوماتیک V4 ۸۶۰ میلیون تومان ۸۶۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما
۵۲۱ میلیون تومان ۵۲۲ میلیون تومان

*

 

ایران خودرو (با نام تجاری آیکو، IKCO) یک شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ دو برادر به‌نام‌های احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونه‌ای اتوبوس بود اما به مرور زمان تولیدات خود را افزایش داد و به برند ملی ایران تبدیل شد.

در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامه‌ریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدل‌های کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد.

انواع کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و آمبولانس نیز در این سال‌ها با همکاری دایملربنز در این شرکت تولید می‌شد. در سال ۱۳۵۲، شرکت هدف‌گذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامین‌کننده در سراسر ایران تأسیس شد.

شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه برهم زده‌شد و پس از جنگ، این شرکت با پژو فرانسه و شریک‌های خارجی برای تولید خودروهای تازه در ایران به توافق رسید.

در دههٔ ۱۳۶۰، این شرکت با توجه به آشفتگی اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد. پژو به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات این شرکت را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند.

پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس توانستند بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار بگیرند که سود قابل‌توجهی برای شرکت فرانسوی داشت. ایران خودرو با رنو، دیگر شرکت خودروسازی فرانسوی نیز همکاری کرد و ال۹۰، از محصولات ارزان‌قیمت این شرکت را به شکلی موفق در بازار ایران به فروش رساند.

بسیاری از کارشناسان ایرانی باور دارند که با نبود مدیریت درست، ایران خودرو از شرکتی خودکفا به یک ابزار فروش برای شرکت‌های خارجی تبدیل شده‌است. با این وجود، این شرکت دو خودروی کاملاً اختصاصی سمند (۲۰۰۲) و دنا (۲۰۱۵) را تولید کرده‌است. سمند محصول سال ۲۰۰۲، نخستین خودروی ملی ایران نامیده شد.