فعالیت ۷۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در آذربایجان شرقی/ ۵۷ درصد مهارت آموزن وارد بازار کار می‌شوند
فعالیت ۷۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در آذربایجان شرقی/ ۵۷ درصد مهارت آموزن وارد بازار کار می‌شوند
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی عنوانر کرد: در حال حاضر 700 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان فعالیت بوده که آموزش ۶۰ درصد آن‌ها در حوزه های خیاطی، صنایع غذایی و فناوری اطلاعات است.

به گزارش جارچی آذربایجان،علی مشایخی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مباحث مهم جامعه امروز مربوط به مسئله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جهت اشتغال و کارآفرینی بوده و تنها راهکار اصلی رشد تولید و اقتصاد و توسعه پایدار کشور و نیز ارتقای بهره وری هم به شمار می رود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: رکن اساسی در راستای بهره وری هم نیروی انسانی بوده و رکن اصلی تر از آن نیز آموزش است، برای ارتقای این مهم در جامعه باید از آموزش‌های مهارت محور و به روز استفاده شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در بحث بهره وری، جایگاه شایسته‌ای به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور ندارد، ادامه داد: یکی از دلایل اصلی بهره وری پایین نیروی انسانی ناشی از عدم همکاری خرد جمعی و دستگاه‌های علمی، پژوهشی و خلاق بر مدار نیروی انسانی متخصص است، از این رو نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای روز به روز بیشتر نمایان است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص معضل بیکاری بیان کرد: صنایع استان با چالش تامین نیروی انسانی ماهر رو به رو هستند و از سویی نیز فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی در مقاطع مختلف دارای مهارت نیستند، از این رو یکی از اولویت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های مهارت محور برای محصلان دانشگاهی است.

مشایخی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد:۲۱ دانشگاه استان با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای ارائه آموزش‌های مهارت محور در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های رایگان فنی و حرفه‌ای  با کمک مربیان فنی و اساتید مجرب دانشگاهی برای دانشجویان تعامل و همکاری دارد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی بیان کرد: تفاوت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با آموزش عالی و مدارس، داوطلبانه بودن آن است و بر اساس آن نیز علاقه مندان اغلب با عشق و علاقه در دوره‌های فنی شرکت می‌کنند بطوریکه سال گذشته تعداد ۸۱ کارگاه را سال گذشته در قالب قراردادهای واگذاری در اختیار مجموعه‌های خلاق و آموزشی قرار دادیم تا از این ظرفیت بهره ببرند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به موکلف بودن بنگاه‌های اقتصادی به طبقه بندی مشاغل و کارگران بر اساس قانون، گفت: کارگران باید این قانون به حق را از کارفرمای خود مطالبه کنند. بر اساس این قانون، هر کارگر باید به یک مهارت مجهز بوده و بر اساس آن نیز طبقه بندی شود و دریافتی او نیز بر حسب ضریب مهارتش باشد. از این رو کارگری که مهارت بیشتری دارد قطعا باید حقوق بیشتری نیز دریافت کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از دلایل تعطیلی برخی از بنگاه‌ها مربوط به عدم تفکیک نیروی انسانی ماهر و غیرماهر است، گفت: متاسفانه این بنگاه ها مشوق‌هایی برای کارگران ندارند  و همین امر سبب بی انگیزگی در نیروهای انسانی یک مجموعه می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند به عنوان یک چرخ دنده، این خلا را پر کند، اظهار کرد: موضوع مهم دیگر مربوط به چالش فرهنگ کار در خانواده‌ها می‌شود که این فرهنگ در بسیاری از خانواده‌های امروزی وجود ندارد و به خصوص نسل جدید، تنبل بار می‌آید و بیشتر زمان خود را در بحث تکنولوژی می‌گذارند؛ بنابراین بنگاه‌ها نیز برای سرپا ماندن بایستی به سمت تکنولوژی، فناوری اطلاعات و رسانه پیش روند.

مشایخی با اشاره به راه اندازی مرکز بین المللی آموزش فنی و حرفه‌ای منطقه آزاد ارس و تبادل مهارت بین این مرکز با کالج مستقر در شهر مغری ارمنستان عنوان کرد: شهریورماه سالجاری یک هیات سه نفره متشکل از مربیان فنی در سه گروه سلول‌های خورشیدی، معدن و فناوری اطلاعات در این کالج حضور یافته و دوره‌های مربوطه را بر اساس استانداردهای سازمان جهانی کار به ۱۲۰ کارآموز این کالج ارائه خواهند داد؛ در نمایشگاهی که به زودی در شهر ایروان برگزار می‌شود نیز مقرر شده تا مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، توانایی‌های خود را در معرض نمایش قرار دهد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اعتبارات سفر ریاست جهوری به استان اذعان کرد: در این سفر اعتبار ۳۴ میلیارد تومان برای اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مصوب شده بود که ۲۴ میلیارد تومان آن برای تکمیل مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای تجهیز کارگاه‌ها تخصیص یافت.

وی در خصوص وجود ۶۰۰۰ استاندارد آموزشی توضیح داد: با توجه به این‌که امکان ارائه تمامی این آموزش‌ها وجود ندارد، اکنون حدود ۱۰۰ رشته در ۲۴ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای فعال هستند. افرادی که دارای مهارت بوده و نیاز به گذراندن دوره ندارند هم می‌توانند از طریق سایت آزمون ادواری درخواست داده و برای رشته دلخواه خود، پس از آزمون کتبی و عملی، مدرک فنی و حرفه‌ای خود را دریافت کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی عنوانر کرد: در حال حاضر ۷۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان فعالیت بوده که آموزش ۶۰ درصد آن‌ها در حوزه های خیاطی، صنایع غذایی و فناوری اطلاعات است، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارای ۱۹ گروه هدف از جمله زنان سرپرست خانوار، دانش آموزان، دانشجویان، زندانیان، خانواده‌های زندانیان، معتادان، روستائیان، سربازان و … بوده و برای هر گروه تعهد آموزشی دارد.

وی با بیان اینکه مدرسه تابستانه مهارت در استان برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال با هدف غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان راه اندازی شده، ادامه داد: آموزش‌های فنی برای روستائیان و عشایر نیز در دستورکار است.

مدیرکل فنی و حرفه ای آذبایجان شرقی بیان کرد: حدود ۴۸ هزار نفر از جمعیت استان در سال گذشته از آموزش‌های مهارتی بهره مند شدند و بر اساس رهگیری‌های انجام گرفته نیز ۵۷ درصد از خروجی‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند.

وی در تشریح برنامه‌های هفته مهارت در استان نیز از افتتاح مراکز کارگاهی صنایع مختلف استان در این ایام خبر داد و افزود: تعداد ۳۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای نیز در شهرهای تبریز، میانه، شبستر، کلیبر، اهر و هشترود به تازگی افتتاح شده‌اند. سعی می‌شود تا ترکیب آموزشگاه‌های تازه تاسیس به سمت نیازهای منطقه و جامعه برود.

مشایخی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی امسال با دست پر به جشنواره ملی مهارت رفته است بطوریکه عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی در این جشنواره به عنوان استاندار برتر در زمینه مهارت و به عنوان سفیر مهارت و مجموعه تراکتورسازی نیز به عنوان بنگاه اقتصادی کارآمد در حوزه مهارت منتخب شده‌اند و مورد تجلیل قرار می‌گیرند.