راهبرد شمسا توسعه متوازن جغرافیای ورزقان
راهبرد شمسا توسعه متوازن جغرافیای ورزقان
رونق تولید و افزایش اشتغال شرکت مس ملی آذربایجان را از نقش آفرینی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل نکرده بطوریکه توسعه راه‌های مواصلاتی و سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و ورزش از اولویت ‌های این مجموعه به حساب می آید.

جارچی آذربایجان/ احد یگانه؛ هرچند نزدیک به چهار ماه از سال را پشت سر گذاشته ایم و در فصل تابستان هستیم اما در این منطقه دمای هوا گاهی به صفر درجه سانتیگراد هم می رسد ، امروز که ما مهمان مجموعه شمسا هستیم و مه غلیظی کوه ها و دره ها را در آغوش گرفته است…

این مسیر حدوداً ۱۰۵ کیلومتری تبریز تا سونگون را بارها آمده ام اما امروز با روزهای دیگر کمی فرق دارد، البته نیروهای حراست همانند و قوانین هم همان، تا می رسیم ماشینمان را بازرسی می کنند و نیم نگاهی به صندوق عقب آن می اندازند!؟

از لابلای مه غلیظ نگاهمان بار دیگر سینه کوهی را می بیند که دیر زمانی است به شکل پله پله در آمده است.

کارگران مشغول کارند و به گفته مسئولان بزرگترین میزان ذخایز معدنی ایران را دارا بوده و بزرگترین معدن شمالغرب به شمار می آید، این معدن نعمتی خدادادی و محصولی با ارزش بنام سنگ مس از دل زمین بیرون کشیده می شود…

اینجا یک معدن است که تازگی ها نامش را شمسا گذاشته اند( شرکت مس ملی آذربایجان) .

در این سفر قرار نیست از مس ، این سنگ ثروت آفرین و ثروت ساز صحبت کنیم ، قرار است به سراغ آثار اجتماعی این ثروت خدادادی برویم…

شرکت مس سونگون آذربایجان به دنبال ایجاد توسعه متوازن و پایدار است

پای صحبت آقای معبود عباس زاده مدیر عامل این شرکت می نشینیم ؛ بعداز صحبت های مقدماتی و گفتگو درباره  روزهای پرکار برای تولید کنساتره مس و عرضه محصول جدید کاتد مس می گوید: یکی از مهم ترین اهداف استراتژیک شرکت ملی صنایع مس ایران و به تبع شرکت مس سونگون آذربایجان ایجاد زیست بوم توسعه متوازن و یکپارچه در شرکت ها و مجتمع های هدف است.

او معتقد است مجموعه شمسا به دنبال ایجاد توسعه متوازن و پایدار بوده و یکی از محورهای گسترش در آن، توسعه زیرساخت های بنیادین در شهرستان و استان اذربایجان شرقی است.

عباس زاده با توضیح درباره طرح های عام المنفه این شرکت می گوید :  طراحی و توسعه یکی از مهم ترین کمپ های فرهنگی و ورزشی کشورنیز زیر نظر شرکت مس آذربایجان در حال انجام است که با مساحت ۱۳ هکتار با سرمایه گذاری حدود ۱۶۰۰میلیارد تومان در شهرستان ورزقان در حال احداث میشود و این مجموعه به عنوان یکی از بازوهای توسعه ورزش و گردشگری در استان عمل خواهد کرد.

حمایت شمسا از حوزه ورزشی/ بزرگترین کمپ ورزشی توسط مس سونگون آذربایجان ایجاد می‌شود

شرکت ملی صنایع مس ایران علاوه بر سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی ، اجتماعی و … در نظر دار برای حمایت از تیم های ورزشی آذربایجان شرقی در منطقه ورزقان سالن فوتسال و فوتبال احداث کند.

برای تکمیل اطلاعات مان درباره کمپ های فرهنگی و ورزشی باید سراغ آقای حصاری مجری این طرح برویم .

منطقه ای نزدیک به شهر ورزقان که برای ورود به محوطه کارگاهی دو نفر از عوامل حراست ما را با خوش رویی همراهی میکنند ، ماشین آلات سنگین مشغولند و بخشی از پروژه خاکبرداری میشود و بخشی دیگر در مراحل فونداسیون و آرماتوربندی است.

دکترحصاری هم در میان همکاران خود از روی نقشه های فنی در جریان جزییات کار است ؛ سراغ این دانش آموخته دانشگاه تبریز و مدرس این مرکز علمی و آموزشی در رشته عمران میرویم تا برای ما از مشخصات فنی این کمپ بیشتر صحبت کند.

او می گوید : پروژه احداث کمپ ورزشی ورزقان شامل یک سالن فوتسال سه هزار نفری و دو باب زمین فوتبال با چمن استاندارد و محوطه سازی است ، مبلغ پروژه برای تکمیل مرحله نخست این طرح  حدود ۶۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و تاریخ شروع پروژه نهم آبان ماه سال ۱۴۰۱ است، مدت زمان پروژه طبق قرارداد ۳۶ ماه بوده ولی تاکید مدیریت مس سونگون آذربایجان این است که قبل از موعد قرارداد، افتتاح و به بهره برداری رسد.

وی در رابطه با اهداف پروژه یادآور میشود : اهداف پروژه شامل بهبود زیرساخت های ورزشی در سطح منطقه و استان بوده که باتاکید بر برگزاری اردوهای ورزشی به صورت تیم های ملی در داخل کشور صورت می گیرد.

حصاری با بیان اینکه تحکیم جایگاه ورزشی کشور در سطح بین المللی و توسعه فرهنگی ، ورزشی و اقتصادی این منطقه از اولویت های اصلی شمسا به حساب می آید ادامه میدهد : پروژه سالن فوتسال با ظرفیت سه هزار نفر پیشرفت بالای ۶ درصدی دارد طبق برنامه باید سه درصد پیشرفت داشت که ما حدودا سه درصد از برنامه پیش تر عمل کرده ایم ، حدود ۱۱هزارهم بتن ریزی برای آن پیش بینی شده که ۲۰ درصد انجام گرفته است.

توسعه بزرگراه تبریز _ ورزقان _ نوردوز یکی از پروژه‌های هدف معدن مس سونگون

ازآقای حصاری و همکارانشان خداحافظی میکنیم تا با دیگر پروژه های شرکت شمسا در بخش مسئولیت های اجتماعی بیشتر آشنا شویم.

همانطورکه گفته بودم ما از تبریز مسیری حدوداً ۱۰۰ کیلومتری را پشت سرگذاشته ایم تا به اینجا برسیم ، مسیری که تا چند سال پیش یک جاده حادثه ساز بود و که مردم منطقه برای تردد از آن فقط یک راه با دولاین  در اختیار داشتند اما حالا با همت شرکت مس آذربایجان این مسیر از خواجه تا ورزقان و از ورزقان تا مرز ایران و ارمنستان (نوردوز) به بزرگراه تبدیل میشود.

بزرگراه خواجه _ ورزقان با هدف تکمیل شبکه راه‌های کشور و استان و برای تسهیل تردد با کشورهای همسایه با تأمین مالی شرکت ملی صنایع مس ایران به مرز نوردوز متصل می‌شود  و بخش قابل توجهی از قطعات این پروژه با عنوان بزرگراه تبریز_ ورزقان _ نوردوز توسط مجتمع مس‌سونگون و شرکت ملی مس ایران تأمین مالی میشود.

عباس زاده مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان درباره این طرح هم به ما گفت : یکی از مهم اقدامات مجموعه ما، توسعه زیرساخت های اساسی برای مسیر استراتژیک ورزقان  _ خاروانا و نوردوز بوده که ۵۶کیلومتر آن از خواجه تا ورزقان طراحی و تقریبا نهایی و اجرا شده است  و در حال حاضر نیز طراحی نقشه های عملی از مسیر ورزقان تا نوردوز را پیگیری می کنیم تا پس از آن عملیات نهایی و اقدامات مربوط به مناقصات را آغاز کنیم.

سیاوش حاتم زاده مدیر پروژه بزرگراه تبریز_ ورزقان _ نوردوز در تشریح این طرح میگوید : شرکت ملی صنایع مس ایران با اخذ مصوبه مجموع عمومی عادی سالیانه بزرگراه خواجه ورزقان را تامین مالی کرده و اداره کل راه و شهرسازی استان هم به عنوان کارفرما، با انتخاب پیمانکاری و با نظارت مشاوران خود این بزرگراه را احداث می کند.

مدیر پروژه بزرگراه تبریز- ورزقان- نوردوز با بیان اینکه  شرکت ملی صنایع مس ایران در قالب مسئولیت های اجتماعی این بزرگراه را به طول ۵۶کیلومتر از خواجه تا ورزقان احداث کرده است،  ادامه میدهد : هدف اصلی علاوه بر تسهیل تردد شهروندان این منطقه وصل کردن بزرگراه خلیج فارس تهران تا تبریز به مرز نوردوز ارمنستان است.

او  می گوید: ۵۶ کیلومتر از این بزرگراه در مسیر خواجه تا ورزقان بوده ‌و ۸۰کیلومتر هم از ورزقان تا نوردوز خواهد بود، در صورت تصویب هئیت مدیره و اخذ بودجه از مجمع عمومی عادی سالیانه از ورزقان تا نوردوز ادامه خواهد یافت.

حاتم زاده در خصوص اعتبارات مربوط به این پروژه توضیح می دهد : پروژه مربوط به این بزرگراه از شهرستان خواجه تا شهرستان ورزقان در پنج قطعه انجام گرفته که حدودا یک هزار میلیارد برای آن هزینه شده و‌ برآورد برای گام بعدی پروژه نیز حدودا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد شد.

این دانش آموخته دانشگاه تبریز ادامه می دهد: قطعه یک بزرگراه مسیر رفت به طول ۱۳٫۵ کیلومتر زیر بار ترافیکی قرار گرفته و باند برگشت ۱۰ کیلومتر است ، قرارداد قطعه یک حدود ۵۰ میلیارد برای مسیر رفت بوده و قرار داد تکمیلی مربوط به باند برگشت هم حدودا ۱۶۰ میلیارد است که در فصل کاری امسال یا پاییز زیر بار ترافیکی خواهد رفت.

وی عنوان می کند: قطعه دوم هم حدود ۱۴٫۵ کیلومتر بوده که در سال ۱۴۰۰زیر بار ترافیکی رفته، قطعه سوم حدود ۸کیلومتر بوده که در سال ۱۴۰۱ زیر بار ترافیکی رفته است، خروجی های منتهی به روستا ها در قطعات دو ،سه و چهار باقی مانده است که آنها را هم به زودی تکمیل خواهیم کرد، پیشرفت فیزیکی کل پروژه در قطعات دو، سه و چهار نزدیک به صد در صد بوده و قطعه یک تقریبا باند رفتش نزدیک به صد بوده و برگشت هم ۷۰ درصد است.

از آقای عباس زاده مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان از دیگر طرح های این شرکت در حوزه مسئولیت های اجتماعی سوال میکنیم و او میگوید : توسعه و اجرای شبکه فاضلاب و همچنین تصفیه خانه شهرستان ورزقان یکی دیگر از پروژه هایی است که در جهت ارائه خدمت به مردم شهرستان ورزقان و خاورانا مورد هدف قرار گرفته و تقریبا در این راستا اقداماتی در حال اجرایی شدن است.

او اضافه میکند  : طرح آبرسانی به روستاهای محروم در قالب جهاد آبرسانی به تعداد ۸۸ روستا با مشارکت آب و فاضلاب استان و شرکت مس سونگون در حال اجرا بوده که این هم یکی از موضوعات کلیدی برای سرمایه های اجتماعی است.

خلاصه آنچه ما دیدیم و شنیدیم بیانگر این است که شرکت مس سونگون آذربایجان علاوه بر بحث های بنیادین، توسعه فرهنگی را هم به عنوان اهداف اصلی انتخاب کرده است، بر این اساس برگزاری کلاس های قرآنی بری تربیت ۵۰۰ حافظ کل قرآن ، رسیدگی‌ به روستاهای محروم، کمک به ساخت مساجد و بیماری های صب العلاج از مهم ترین اهداف این مجموعه به شمار می‌آید.

هدف اصلی شرکت مس سونگون آذربایجان این است که با سرمایه گذاری بر روی تمامی زیرساخت ها ورزقان را به شهر فرصت های جهانی و به مقصد گردشگران تبدیل نماید.