تکمیل طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه
تکمیل طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه

به گزارش جارچی آذربایجان، استاندار آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه را یکی از اولویت های زیست محیطی دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نتیجه مداخلات انسانی و تغییرات اقلیمی چون افزایش دما و کاهش بارندگی و ذخایر برفی در منطقه بوده است. معتمدیان به تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و […]

به گزارش جارچی آذربایجان، استاندار آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه را یکی از اولویت های زیست محیطی دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نتیجه مداخلات انسانی و تغییرات اقلیمی چون افزایش دما و کاهش بارندگی و ذخایر برفی در منطقه بوده است.

معتمدیان به تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و تدوین ۲۶ برنامه برای تثبیت و احیای این دریاچه اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه توسعه بخش کشاورزی و کشت محصولات پرآب بر، در کاهش آب دریاچه ارومیه دخیل بوده و برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب های زیرزمینی، ایستگاه های فیزیومتری در حوضه این دریاچه احداث شده است.

وی همچنین با اشاره به برنامه های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه، افزود: فاز نخست انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب از آب های مازاد منطقه از طریق تونل ۳۷ کیلومتری به دریاچه ارومیه به بهره برداری رسیده و فاز آخر آن با اهتمام دستگاه های متولی احتمالاً تا پایان سال خاتمه خواهد یافت.

دبیرکارگروه نجات دریاچه ارومیه در ادامه مدیریت پساب در منطقه را یکی دیگر از برنامه های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه عنوان کرده و گفت: تدابیر لازم برای انتقال ۵۲ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده شهر ارومیه و ۱۷۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده شهر تبریز به دریاچه ارومیه اندیشیده شده و بخشی از آن به بهره برداری رسیده است.

استاندار آذربایجان غربی به برنامه های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و افزود: مهمترین برنامه در این حوزه، تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات پرآب بر چون سیب، چغندر و یونجه با محصولات کم آب بر است.

معتمدیان همچنین با اشاره به ضرورت مکانیزه کردن اراضی کشاورزی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری، تصریح کرد: آذربایجان غربی آماده برقراری ارتباط و همکاری فیمابین تیم های مطالعاتی دانشگاه ارومیه با دانشگاه های فنلاند درخصوص احیای دریاچه ارومیه است.

وی در ادامه اولویت دولت سیزدهم درخصوص احیای دریاچه ارومیه را اجرای برنامه های نرم افزاری با مشارکت مردم عنوان کرده و افزود: کاهش مصرف آب و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی، نیازمند ترویج، آموزش و اقناع سازی مردم درخصوص کشت جایگزین برای احیای دریاچه ارومیه است.

استاندار آذربایجان غربی در پایان با اشاره به اهمیت احیای تالاب ها در کنار نجات دریاچه ارومیه، گفت: احیای تالاب های استان و مهاجرت پرندگان به منطقه، روزهای خوبی را برای منطقه و دریاچه ارومیه نوید می دهد.

آیین تقدیر از فرماندهان حوزه های مقاومت در فرمانداری ارومیه به مناسبت هفته بسیج صورت گرفت.

دریاچهٔ ارومیه یک دریاچه شور در شمال غربی ایران و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی این کشور است. این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته‌است. سطح آب دریاچه در دهه‌های اخیر به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و تا سال ۱۴۰۱، ۹۵ درصد دریاچه خشک شده‌است.

مساحت این دریاچه در سال ۱۳۷۷ در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت. دریاچهٔ ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچهٔ آب شور در خاور میانه، و ششمین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا شناخته می‌شد.

بخش بزرگی از آب این دریاچه از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شده‌است. مهم‌ترین جزایر این دریاچه عبارت اند از جزیره کبودان (قویون داغی)، اشک داغی، آرزو و اسپیر. مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۱ گفت طی بیش از دو دهه گذشته، هرسال به‌طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده و اکنون ۹۵ درصد این دریاچه خشک شده‌است.

این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ دریاچه ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده (گزارش‌های قبلی تنها به از دست رفتن ۲۵ تا ۵۰ درصد مساحت دریاچه اشاره کرده بودند).

دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه ذکر شده‌است از جمله سد سازی بی‌رویه، احداث آزادراه بر روی دریاچه، و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران در سال‌های اخیر می‌باشد.

تحقیق جدیدی توسط چند تن از محققان در آمریکای شمالی نشان می‌دهد که خشک‌سالی تنها باعث کاهش ۵ درصدی بارش در حوزه آبریز دریاچه شده و عوامل انسانی شامل پروژه‌های جاه‌طلبانه توسعه اقتصادی-آبی به همراه ساخت بزرگراه ۱۵ کیلومتری بر روی دریاچه با دریچه کوچک ۱/۲ کیلومتری وضعیت دریاچه را به بحران کشانیده‌است که برای ساخت آن از کوه مجاورت دریاچه استفاده کردند. تا سال ۲۰۱۲ بیش از دویست سد بر روی رودخانه‌های حوزه آبریز این دریاچه در مرحله آماده بهره‌برداری، یا پایان مراحل طراحی بودند.