تعلیم رانندگی در معابر عمومی تبریز!
تعلیم رانندگی در معابر عمومی تبریز!
رانندگی یکی از مهارت‌هایی است که در زندگی روزمره ما بسیار مهم تلقی شده بطوریکه همه ما می توانیم روزانه از این مهارت استفاده کرده و به مقاصد مورد نظر برسیم، تعلیم رانندگی نیز یک فرایند مهمتر بوده که باید با دقت و توجه به قوانین و مقررات انجام شود.

 جارچی آذربایجان/ سمیه گل محمدی؛ کنار یکی از خیابان های فرعی شهر منتظر یکی از دوستانم بودم و قرار بود بعد از یک ربع به آن محل برسد، از آنجایی هم که من همیشه زودتر از وعده هایم در محل حاضر می شوم بازهم زودتر از موعد به مقصد رسیده بودم و ناچارا باید یک ربع را در آن محل سپری می کردم، چند دقیقه ای نگذشته بود که ذهن پرماجرای من بار دیگر کنجکاوی اش گل کرد و سوژه جلوی چشمانم هم باعث شد تا قرار با دوستم را فراموش کنم و در خصوص آن موضوع کنکاشی در ذهنم داشته باشم.

زیر سایه درخت ایستاده بودم و هر دو دقیقه یک بار خودروهایی که تابلوی آموزش رانندگی داشتند از آن محل رد می شدند، یکی از این خودروها کم مانده بود با همان درختی که من زیر سایه اش ایستاده بودم تصادف کند، دروغ چرا ابتدا کمی ترسیده بودم و رعب و وحشت از قیافه خسته و پریشانم کاملا مشخص بود، بعد که دیدم مربی آموزش دهنده سریع به سمت من آمد و جویای احوالم شد و عذر خواهی کرد حالم بهتر شد و خودم را جمع و جور کردم. مربی پس از کسب اطمینان خاطر از سلامتی من، خداحافظی کرد و به راهشان ادامه دادند.

همچنان منتظر دوستم بودم و در خیالم به موضوعات عجیب فکر می کردم و حتی با خودم مدام تکرار می کردم که اگر کمی آن طرف تر می ایستادم حتما الان پیکرم بر روی زمین نقش بسته بود و کسی هم خبر نداشت که دار فانی را وداع گفته ام! به خودم آمدم و از این تفکرات عجیب و غریب دست برداشتم و مانند یک انسان بالغ به این موضوع فکر کردم که چرا یک محل آموزشی مناسب و مخصوص برای رانندگی در کهن شهر اولین ها وجود ندارد؟! همین جریان باعث شد تا در خصوص این سوژه دست به قلم شوم.

تاریخچه خدمات آموزش و تعلیم رانندگی سابقه تاسیس نخستین آموزشگاه رانندگی در ایران به سال ۱۳۰۸ هجری شمسی بر می گردد که در این سال ۵ نفر از افراد صاحب نام کشور تصمیم گرفتند نخستین آموزشگاه رانندگی ایران را تاسیس کنند.

از زمانی که آیین نامه اجرایی آموزشگاه های رانندگی در هیات وزیران به تصویب رسید، مقرر شد که با پیشنهاد وزارت کشور و موافقت هیات دولت و میزان تورم سالانه که بانک مرکزی اعلام می کند، نرخ آموزش رانندگی هر ۳ سال یکبار افزایش یابد.

تابلوی مثلثی شکلی که به نشانه احتیاط پشت اتومبیل آموزشگاه رانندگی نصب شده است، همراه با تابلوی زردرنگ آموزشگاه رانندگی که روی سقف اکثر اتومبیل های آموزشگاه سوار است، حاکی از آن است که یک راننده بی تجربه و بی گواهینامه پشت فرمان نشسته است و اتومبیل هایی که از کنار آن می گذرند باید بیشتر احتیاط کنند تا حادثه ای رخ ندهد.

نارضایتی شهروندان تبریزی از خودروهای تعلیم آموزشی در سطح شهر که پشت آن ها علامت ” هشدار، در حال تعلیم است”، در خیابان های تبریز به‌خصوص در چندین سال اخیر برای شهروندان عادی شده است، اما هنوز بسیاری از مردم از جمله رانندگان، این خودروها را عامل مزاحمی در خیابان های شلوغ می دانند.

اغلب رانندگان بر این باورند که افراد تحت تعلیم با خودروهای آموزشی، با سرعتی کند در خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد رانندگی می کنند که این امر علاوه بر ایجاد ترافیک ، برای رانندگان درون شهری مزاحمت ایجاد می کند، به گفته آنها حضور این خودروها در مکان های شلوغ و پرترافیک شهری، خطرزا و عامل تصادف است.

آقای ستاری یکی از شهروندان تبریزی می گوید: در نزدکی محل کار من یکی از آموزشگاه های رانندگی معروف وجود دارد که کارکنان این آموزشگاه از صبح تا عصر به هنرجویان آموزش ارائه می دهند و به عینه شاهد اذیت و گلایه مندی ساکنان این محله هستم.

او در ادامه سخنان خود ابراز می کند: حتی گاهی خودروهای ساکنان ساختمان های اطراف نیز از سوی خودروهای تعلیم دهنده آسیب می بینند در حالی که آموزشگاه های تعلیم رانندگی، پاسخگوی خسارت های وارده نیستند.

آقای ستاری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور می شود: روزهای برگزاری امتحان عملی نیز مشکلات دوچندان است زیرا تجمع هنرجویان در محل امتحان، سر و صدا و جر و بحث، نظم محله و آرامش ساکنان ساختمان ها را بر هم می زند.

ثریا خانم یکی دیگر از شهروندان تبریزی است که در این خصوص اظهار می کند: محل سکونت ما در یکی از خیابان های فرعی که اندکی خلوت است، بوده و هر روز بیش از ده ها خودروی تعلیم رانندگی در آن محل عبور و مرور می‌کنند، سوای اینکه صدای خودروها و دودشان ما را اذیت می کند، نوه هایم نمی توانند در کوچه به آسانی رفت و آمد داشته باشند چون هر لحظه احتمال دارد حادثه ای برایشان رخ دهد؛ چند روز پیش فرزند یکی از همسایه هایمان به هنگام عبور از خیابان دچار آسیب جزئی شده و این موضوع دلهره و نگرانی را در دل ما دو چندان می کند.

ضرورت ایجاد فضاهای مخصوص در تبریز برای آموزش و تعلیم رانندگی

باتوجه به گسترش روزافزود جمعیت در کلانشهری همچون تبریز لازم است فضاهای آموزشی برای تعلیم رانندگی بسط و توسعه یافته و یا محلی مناسب برای این مهم تعبیه شود تا خطرات و تصادفات درون شهری کاهش یابد.

فرجام سخن؛ ایجاد فضاهای مخصوص برای آموزش و تعلیم رانندگی، برگزاری دوره های آموزشی فرهنگ رانندگی، سخت گیری در ارایه گواهینامه رانندگی، تنبیه و جریمه رانندگان متخلف و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند در کاهش تصادفات و ایمنی افراد اثر گذار باشد و تاثیر شگرفی در فرهنگ صحیح رانندگی نسل آینده بگذارد.