تردد خودروها در راه‌های آذربایجان‌شرقی سه درصد افزایش یافت
تردد خودروها در راه‌های آذربایجان‌شرقی سه درصد افزایش یافت
رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: امسال تعداد تردد خودروها در راه‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش یافته است.

به گزارش جارچی آذربایجان، «حسین بلوکی» افزود: در هشت ماه امسال حدود ۲۶۰ میلیون تردد خودرویی در راه های ارتباطی آذربایجان شرقی ثبت شده که ۱۳ درصد از کل تردد انجام شده مربوط به وسایل نقلیه سنگین و ۸۷ درصد مربوط به وسایل نقلیه سبک است.

وی اظهار کرد: در این بازه زمانی مسیر تبریز – ایلخچی با ۱۴ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۹۹۱ تردد، پرترددترین مسیر آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده، کنارگذر جنوبی شهید کسایی (باسمنج به تبریز) و بالعکس و مسیر تبریز به صوفیان و بالعکس در رتبه های بعدی بیشترین میزان تردد در استان قرار گرفته است.

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در این بازه زمانی ۳۰ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۲۹ دستگاه خودرو سنگین و سبک از استان های مختلف به استان وارد یا به سایر استان ها خارج شده اند.

بلوکی با بیان اینکه تعداد وسیله نقلیه ورودی به استان ۱۴ میلیون و ۸۵۲ هزار و ۱۱۷ و تعداد وسیله نقلیه خروجی از آن نیز ۱۵ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۷۱۲ دستگاه بود، ادامه داد: در این مدت تعداد وسیله نقلیه ورودی به استان پنج درصد و تعداد وسیله نقلیه خروجی نیز هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

 

 

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های ایران است که در منطقهٔ آذربایجان ایران واقع شده و در زمان حکومت پهلوی آذربایجان خاوری نامیده می‌شد.آذربایجان شرقی ششمین استان پرجمعیت‌ ایران محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و نخجوان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان مرزبندی شده‌است.

استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کل محدودهٔ آن را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند. مساحت استان آذربایجان شرقی ۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع است و جمعیت آن نیز در سال ۱۴۰۰ خورشیدی بالغ بر ۴٬۰۴۰٬۴۰۰ نفر برآورد شده‌است.

این استان، یگانه استان ایران است که با ارمنستان هم‌مرز است و همچنین تنها استان کشور است که هم با خاک اصلی جمهوری آذربایجان و هم با جمهوری خودمختار نخجوان که برون بومی متعلق به جمهوری آذربایجان است، مرز مشترک دارد.

استان آذربایجان شرقی محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه‌های ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ کوه سهند است. مرکز استان آذربایجان شرقی، کلان‌شهر تبریز است. آذربایجان شرقی رتبهٔ اول صادرات غیرنفتی در کشور را داراست.رئیس پلیس آگاهی آذربایجان شرقی این استان را امن‌ترین و کم‌جرم‌ترین استان ایران به‌شمار می‌آورد.

استان آذربایجان شرقی با ۴۵٬۴۸۱ کیلومتر مربع مساحت، حدود ۲٫۸ درصد از وسعت کل ایران را به خود اختصاص داده‌است. این استان در شمال غرب کشور و بین مدارهای ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۳۹ درجه و ۲۶ دقیقهٔ عرض شمالی و نصف‌النهارهای ۴۵ درجه و ۵ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۲۲ دقیقهٔ طول شرقی جای گرفته‌است.

رود ارس حدود شمالی آن را با جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ایالت خودمختار نخجوان مشخص می‌کند. رود قطور و آبهای دریاچه ارومیه حدود غربی آن با استان آذربایجان غربی است.

استان آذربایجان شرقی ۲۰۰ کیلومتر با جمهوری آذربایجان و ۳۵ کیلومتر با ارمنستان در حالی از سمت شمال مرز مشترک دارد که تنها استان ایران است که با ارمنستان همسایه است. این استان همچنین ۴۲۰ کیلومتر با استان آذربایجان غربی از سمت غرب و جنوب غرب، ۴۰۰ کیلومتر با استان اردبیل از سمت شرق و ۱۴۵ کیلومتر با استان زنجان از سمت جنوب هم‌مرز است.