امید و نشاط لازمه زندگی دانش آموز
امید و نشاط لازمه زندگی دانش آموز
شادی و نشاط به عنوان يکی از احساسات ريشه‌ای مثبت و يکی از ضروری ترين خواسته های فطری و نيازهای روانی انسان، و از آنجا كه شادی همواره با خرسندی، خوش بينی و اميد و اعتماد همراه است می‌تواند نقش تسريع كننده‌ای در فرايند توسعه جامعه داشته باشد.

جارچی آذربایجان/ رومینا موسوی، نشاط و شادی در بین دانش آموزان یکی از نیازهای جدی جامعه در حال حاضر بوده که با توجه به این مبحث مهم یکی از مدیر مراکز مشاوره آموزش و پرورش، پرداخته‌ایم.

ایرج رضایی مدیر مرکز مشاوره ناحیه ۵ آموزش و پرورش امید را مثل روحی در بدن نوجوانان دانست و گفت: امید برای هر کسی خوب و مطلوب است امّا برای نوجوان، لازمه زندگیست؛ چرا که نوجوانِ بدون انگیزه و نشاط و امید مثل جسد بدون روح است.

وی شادی را خوشحالی، احساس رضایت و خوشاید و لذت از زندگی کردن بیان کرده و افزود: افرادی که شاد هستند، بهتر تصمیم میگیرند، احساس لذت و رضایت بیشتری نسبت به زندگی دارند، روحیه مشارکتی آنها نسبت به دیگر دانش آموزان بیشتر بوده، و همچنین تعادل عاطفی و روانی بهتری داشته و از نظر تنظیم و کنترل هیجانات و احساسات خود بهتر عمل میکنند.

این مدیر مرکز مشاوره فواید شادی و نشاط را اینکونه بیان کرد: شادی و نشاط تاثیر بسزایی در آرامش روان و سلامت روانی و جسمی دارد چرا که دانش آموزانی که شاد هستند، با آرامش کامل و بدون استرس به یادگیری دروس خود بپردازند.همچنین شادی موجب امید آفرینی و افزایش امید به زندگی در نوجوانان و دانش آموزان میشود. با توجه به امار افسردگی ناشی از فضای مجازی در نوجوانان و دانش آموزان، بهترین روش پیشگیری و درمان این موضل اجتماعی، افزایش امید به زندگی و شادی و نشاط در بین نوجوانان و جوانان به ویژه دانش آموزان است.مجهز بودن نوجوانان و جوانان به نشاط اجتماعی ، باعث ایمنی آن ها در برابر مشکلات می شود و آنان به راحتی می توانند با شرایط متغییر زندگی انطباق و نقش مفیدی در جامعه داشته باشند . بنابراین افزایش نشاط اجتماعی در جوانان باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

رضایی شادی و نشاط را باعث بهبود کیفیت زندگی دانست و گفت: این احساس نشاط دانش آموزان در سنین نوجوانی باعث شکل گیری و ثبات برنامه ها و اهداف، ارزش‌های زندگی در آینده، شغل، و شامل هر چیزی که در زندگی جوانی و بزرگسالی است،

وی در جواب سوال اقدامات مدرسه در مورد افزایش امید و نشاط در دانش آموز گفت: در مدرسه می توان دانه جست‌وجو گری و پرسش را در زمین فکر و اندیشه نسل کوچک و کم سال کاشت تا این دانه رشد کند، همراه او بزرگ شود و زندگی بزرگسالی او را از زود باوریها، ساده اندیشی ها، بی دقتی ها، تقلیدها، پیروی ها و باری به هر جهت گذراندن ها نجات دهد. در عوض او را انسانی متفکر، منطقی، فکور، اندیشمند، علت جو، هدفدار، خواهان حقیقت بار آورد.

همچنین معلم باید این امکان را داشته باشد تا بهترین روش ممکنه را انتخاب کند. توانایی در کشف روشهای جدید، عدم وابستگی کورکورانه به یک روش و رد کردن سایر روشها را، مدنظر قرار دهد.اگر دانش آموزان آگاه شوند که چه باید بخوانند؟ چرا باید بخوانند؟ این درسی که میخوانند چه منفعتی در آینده نزدیک و آینده دور برای آنها دارد؟ مورد کاربرد این درس در جامعه کجاست؟ و چگونه مورد استفاده واقع می شود؟ اهداف برای شان روشن میگردد. باکسب این اطلاعات است که دانش آموز رغبت پیدا می نماید و درس برای او جالب و دلپذیر می شود. هر درسی در میان درسها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر شاگرد به ارزش آن درس آگاه گردد آن درس برایش معنی دارتر می شود.

ایرج رضایی درمورد چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس گفت: در تبیین موضوع شاداب سازی را از ابعاد مختلف می توان بررسی نمود چرا که در ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه در کلا م به ایجاد فضای مناسب و فضاسازی ظاهری منتج می شود. لیکن با نگاهی دقیق تر باید عنوان کرد که شاداب نمودن فقط جنبه ظاهری ندارد چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند رعایت اصولی است که هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد و در واقع شاداب سازی را در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست و جو کرد که هر یک از این موارد شامل بررسی موضوعات و مواردی مهم است که با در نظر گرفتن آن ها مطمئنا می توانیم روح و روان و جسم و جان نوجوان را شاد کنیم چرا که نوجوان باید ابتدا از درون وجودش احساس شادمانی داشته باشد و این احساس شادمانی همان ایجاد رضایت از زندگی است که باید در تمام ابعاد وجودش رخنه کند.

وی یادآور شد: اقداماتی همچون برپایی جشن های شادی و مسابقات مختلف، تقویت و توسعه بازدیدهای علمی و تفریحی، ورزش صبحگاهی به صورت دسته جمعی قبل از شروع کلاس، توجه به رعایت بهداشت فردی دانش آموزان، اجرای روش های تدریس فعال با محوریت کلاسی بانشاط، توجه خاص به زنگ تفریح، نمایش فیلم و اسلاید در مدرسه، تقویت فعالیت های هنری در مدرسه: گروه تئاتر- گروه سرود، حضور فعال آموزگاران با نشاط همراه با ظاهری مناسب و آراسته، تقویت امید به آینده در دانش آموزان نیز اقداماتی موثر برای تقویت احساس شادی و نشاط در دانش آموزان میشود.

او مهمترین عامل را خانواده دانسته و بیان کرد: مهمترین عامل نقش خانواده است، تربیت فرزند از اوان زندگی و ایجاد نشاط او و پیوند میان خانواده و مدرسه و تعامل این دو در ایجاد هماهنگی با هم می تواند روشی مؤثر برای ایجاد شادابی در فرزند پیدا و اجرا شود.

وی در پایان سخنانش گفت: شاداب‌سازی و ایجاد روحیه شاد در دانش‌آموزان و جلوگیری از افسردگی آنها باعث می‌شود افرادی هدفمند و کار آمد در جامعه داشته باشیم در این میان عوامل متعددی دست به‌دست هم داده تا بتواند این هدف محقق شود.