مهار تورم در گرو تولید و تجارت
مهار تورم در گرو تولید و تجارت
گرچه امسال، سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده اما چگونگی مهار تورم و رشد تولید، سال‌‌ها و بلکه دهه‌هاست که از مسائل اصلی پیش روی کارشناسان اقتصادی کشور بوده است...

جارچی آذربایجان/ سمیه گل محمدی؛ شعار امسال با توجه به شرایط داخلی و برون‌مرزی کاملا هوشمندانه نامگذاری شده، اما اینکه چقدر بتوان زمینه تحقق آن را فراهم ساخت اهمیت دارد.

اگر همه هم و غم مسؤولان و تمام امکانات و توانایی‌ها در مسیر سیاست کلی مملکت متمرکز شود مطمئنا شاهد مهار تورم و رشد تولید به معنای واقعی و رفع مشکلات و کمبودهای موجود خواهیم بود.

تعریف تورم از نگاه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی
محمد کلامی شامگاه دوشنبه در نشست هم اندیشی “بررسی نقش رسانه ها در تبیین و تحقق شعار سال ” اظهار کرد: در ۱۴ سال گذشته شعاری که مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران برای سال ها انتخاب کرده اند بر محور اقتصاد بوده و دلیلش این است که ماهیت فشارهای از دهه ۷۰ معطوف به جنگ اقتصادی بوده است.

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: در دهه اول انقلاب یعنی در دهه ۶۰ بیشتر برخورد های دشمن ماهیت نظامی داشت و بعدها این ماهین به سمت جنگ فرهنگی سوق داده شد، از دهه هشتاد هم جنگ اقتصادی شروع شده و به مرو ر زمان این امر شدت یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه رهبری انقلاب اسلامی ایران هم به این موضوع پی برده بودند و به همین دلیل است که شعارهای سال را در راستای اقتصاد انتخاب می نمایند، ادامه داد: هر کشوری که میخواهد در دنیا قدرت نرم داشته باشد و در داخل هم مردم پشتوانه اش باشد باید اقتصاد توانمندی را به خود اختصاص دهد و اقتصادش را به نوعی تقویت کند که به سمت موفقیت پیش رود.

این مقام مسئول افزود: توجه به تولید در راستای انتخاب شعار سال نشان می دهد که دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به این امر ویژه بوده و بحث تولید درمان اصلی تمام موضوعات اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه امسال هم در کنار مهار تورم، رشد تولید مطرح شد، ادامه داد: جالب است بدانید قاعدتا محقق کردن شعارها در کنار هم از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخورداراست، دلیل این موضوع هم این است که رشد راحت است.

کلامی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: راهکار تحقق رشد و کنترل تورم در کنار هم، ارتقای سطح بهره وری در جامعه است، در این راستا تولید افزایش می‌یابد اما تزریق نقدینگی انجام نمی‌گیرد، کشور ما از سال ۵۳ دارای تورم است که برای شکست آن، تولید و تجارت بالایی لازم است، برای کاهش تورم نیز باید ابتدا شتاب آن کاهش و سپس ثبات یابد و در نهایت نزولی شود.

۱۰ صنعت به عنوان پیشران اقتصاد استان انتخاب شده‌اند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه بعد از ابلاغ شعار سال به دستور استاندار آذربایجان شرقی کارگروهی تشکیل یافت و تیم اقتصادی موظف شد تا برنامه عملیاتی شعار سال را برای استان برنامه ریزی کند، اذعان کرد: ما در دو محور رشد تولید و مهار تورم برنامه هایمان را به صورت عملیاتی تنظیم کردیم تا به دستگاه های های زیر بنایی استان ابلاغ شود، سال گذشته در حوزه اقتصادی استان اتفاقات مثبتی رخ داد، یکی از اینها این بود که رشد اقتصادی ۶٫۳ درصد طبق آمارسازمان برنامه و بودجه بوده است.

وی با بیان اینکه تامین مالی منابع بانکی و غیربانکی استان محدود است، افزود: ۱۰ صنعت به عنوان صنعت پیشران انتخاب شد که از جمله آنها می توان به معدن و زیرمجموعه های آن، قطعه سازی و خودرو، لوازم خانگی، داروسازی، کیف و کفش و چرم و فرش اشاره کرد.

سهم اقتصادی استان آذربایجان شرقی به لحاظ تولید ۸ درصد است
کلامی با اعلام این خبر اظهار کرد: سهم اقتصادی استان به لحاظ تولید در حال حاضر ۸ درصد بوده که این امار نزدیک به ۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، به لحاظ تولید ناخالص داخلی رتبه ۶ را داریم و رتبه کلی مان هم ۱۸است، جایگاه استان از چهارمین استان پر تورم کشور یعنی شتاب تورمی استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ رتبه چهار کشوری را داشت که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۸ رسیده، در رشد تورم شتاب ما نسبت به کشور کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای شعار سال یک سری محورهایی طراحی کرده ایم که اینها ختم به افرایش تولید در استان منجرخواهد شد، ادامه داد: یکی از اینها مربوط به تکمیل زنجیره های ارزشی است، گفته می شود که تامین مالی غیر بانکی و از سوی دیگر نیروی جوان هم محدود است،

نشست هم اندیشی معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی

نشست هم اندیشی معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی

۶۰ درصد تولید لوازم خانگی در استان آذربایجان شرقی تولید می شود
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ۶۰ درصد تولید لوازم خانگی در استان آذربایجان شرقی تولید می شود، اما در حوزه برند سازی به صورت تخصصی فعالیت خوبی نداشته ایم بطوریکه تاکنون نتواسته ایم یک برند خاص را به استان اختصاص دهیم.

وجود بحران کارگری در واحدهای تولیدی/ مشاغل باب میل نخبگان و تحصیل کرده گان ایجاد می شود
کلامی با بیان اینکه موضوع بعدی هم اقتصاد دیجیتال است که سهم استان ما در این راستا نسبت به کشور رتبه پنجم است، گفت: عموما نیروهای بیکاری ما جوانان تحصیل کرده بوده و الان بحران کارگری در واحدهای تولیدی داریم، بیکاری ما در استان معطوف به نخبگان و تحصیل کردگان است، در این خصوص هم سعی داریم مشاغل باب میل تحصیل کرده گان را ایجاد کنیم.

تصویب ایجاد شهرک مس در ورزقان
وی با بیان این‌که اقتصاد معدن تنها دو درصد ارزش افزوده استان را شامل می‌شود، بر افزایش این سهم ارزش افزوده تاکید کرد و افزود: مس سونگون نزدیک به ۱۱۰ همت پروژه مصوب و نزدیک به ۴۰ همت پروژه در دست مصوب دارد. در شورای برنامه ریزی استان، ایجاد شهرک مس در ورزقان نیز مصوب شده و از سویی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور نیز توسط مس سونگون در هریس احداث می‌شود؛ هم‌چنین بزرگترین مزایده معدنی را به زودی برگزار می‌کنیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: مس سونگون یک شرکت سهامی عام است. استقلال مس آذربایجان در مجمع صنایع مس ایران مصوب شده اما سهامداران به شرط معاف از مالیات شدن این سهام با انتقال موافق هستند. این موضوع باید در جلسه سران قوا مصوب شود و سرفصل این امر باز شده است. مس سونگون انواع برنامه‌ها را برای امسال عهده دار شده که شامل افزایش تولید کاتد، احداث نیروگاه خورشیدی، اتوبان، ورزشگاه ورزقان و فاضلاب ورزقان می‌شود.

احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه ما جز سه استان برتر در سال گذشته در راستای احیای واحدهای تولیدی راکد هستیم، ذعان کرد: استان آذربایجان شرقی به لحاظ واحدهای نیمه تمام بالای ۶۰ درصد، رتبه اول کشوری را دارد، ما اگر بخواهیم از بین ۲ هزار واحد نیمه تمام تعدادی را به چرخه تولید بیاوریم در نوع خود اتفاق خاصی خواهد افتاد.

تلاش برای رفع ناترازی های اقتصادی در استان آذربایجان شرقی
کلامی در این نشست با تشریح برنامه های این حوزه ابراز کرد: رفع ناترازی ها یکی دیگر از برنامه هایی است که استان آذربایجان شرقی در این راستا توجه جدی به موضوعات دارد، بخش عمده سرمایه گذاری که در حوزه برق است نشان از این دارد تا ناترازی های این حوزه رفع شود قرار است ک شهرک های صنعتی در این خصوص اقداماتی انجام دهد.

سهم مشارکت بانوان در اقتصاد استان ۱۵ درصد است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی  در خصوص این موضوع بیان کرد: در حال حاضر سهم مشارکت بانوان در اقتصاد استان ۱۵ درصد بوده که تلاشمان می کنیم سهم مشارکت بانوان را در اقتصاد استان به ۲۰ درصد افزایش دهیم.

ساماندهی صنوف در دستورکار
وی بحث ساماندهی صنوف را یکی از برنامه‌های استان عنوان کرد و گفت: طی سال‌های گذشته به صورت غیرکارشناسانه، پروانه مجوز به صنوف داده شده است مثلا تعداد سوپرمارکت‌ها آنقدر افزایش یافته که مقدار فروش هر یک با کاهش مواجه است. یکی از دلایل بالا بودن تورم استان از میانگین کشوری نیز نامناسب بودن صنوف عرضه کننده‌ها است که این کاهش فروش مغازه‌ها باعث تامین نشدن هزینه و در نتیجه افزایش قیمت کالاها شده است.

کلامی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: این موضوع در بازار نان بیشتر به چشم می‌خورد. مثلا در استان اصفهان که جمعیتی بسیار بیشتر از آذربایجان شرقی دارد تعداد ۲۹۰۰ واحد نانوایی فعالیت می‌کنند در حالی که این رقم برای استان ما تعداد ۶۶۰۰ واحد نانوایی است که باعث شده سهمیه اندکی به نانوایی‌ها برسد و نانوایان برای تامین هزینه‌ها مجبور شوند که آرد را خارج از شبکه بفروشند.

با توجه به رشد پایه پولی کشور که حاکی از افزایش میزان نقدینگی در سطح جامعه است، اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، باید نسبت به تولید و تجارت اقدامات بسیاری را در استان عملیاتی کنیم.