‎بنزینی که روی آتش اعتیاد ریخته می‌شود/ رابطه پنهان قیمت بنزین و گسترش مواد مخدر
‎بنزینی که روی آتش اعتیاد ریخته می‌شود/ رابطه پنهان قیمت بنزین و گسترش مواد مخدر
کشور ما تقریبا در دو دهه اخیر، تورم اقتصادی شدید و تاریخی را پشت سر گذاشته است. به‌طوری که قیمت کالاهای اساسی، بعضا ده‌ها برابر و بعضا صدها برابر افزایش یافته است.

به گزارش جارچی آذربایجان، قیمت بنزین آزاد از سال ۱۳۸۰ تا همین امروز ۶ برابر و بنزین یارانه‌ای تنها ۳ برابر افزایش یافته است.

‎ از طرفی دیگر، ارزانی و تخصیص غلط یارانه همین بنزین که برای همه مردم به موضوعی حیاتی تبدیل شده است، در طول سال‌های مختلف آسیب‌های مختلفی را به وجود آورده است.

‎یکی از مصادیق، همین ترددهای بعضا بی‌هدف است که مردم چه در مسافرت بین شهری و چه در سفرهای درون‌شهری، به دلیل ارزانی بنزین و سهولت، خودروی شخصی را انتخاب می‌کنند و همین، وقتی با نامناسبی معابر و جاده‌ها و از طرفی با بی‌کیفیتی خودروهای داخلی عجین می‌شود، با جان انسان‌ها بازی می‌کند.

‎اما آسیب‌های بنزینی در چنین مواردی خلاصه نمی‌شود. سال‌هاست که عده‌ای فرصت‌طلب با سواستفاده از روزنه‌های فسادانگیز تخصیص یارانه بنزین، به قاچاق بنزین به کشورهای مختلف روی آورده‌اند؛ اما نقطه تاریک‌تر ماجرا آنجاست که در برابر قاچاق بنزین پول نه، بلکه مواد مخدر دریافت و به داخل کشور مبادله و وارد می‌شود.

‎اینکه با افزایش قیمت انواع کالاها، به گفته کارشناسان و متولیان امر همچنان قیمت مواد مخدر در کشور نسبتا ثابت است و با گذشت سال‌ها افزایش ناچیزی داشته است، یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد مواد مخدر به کشورمان نه با پول و ارز بلکه با کالایی همچون بنزین وارد می‌شود.

‎اما چاره چیست؟ باید نشست و تماشا کرد؟ قطعا خیر. در یارانه بنزین باید تجدید نظر شود. همچون بسیاری از کشورهای خارجی و توسعه‌یافته با اختصاص یارانه به کد ملی افراد و به صورت نقدی، از طرفی هم می‌توان روزنه‌های فساد و سواستفاده را بست و از طرفی دیگر زمینه کارکردهای رانتی را برای مافیایی که هیچ اهمیتی برای سلامت و آرامش مردم کشورشان ندارند، از بین برد.