اعتبار ۱۹ هزار میلیارد تومانی برای بازسازی مدارس آذربایجان شرقی نیاز است
اعتبار ۱۹ هزار میلیارد تومانی برای بازسازی مدارس آذربایجان شرقی نیاز است
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اذربایجان شرقی اظهار کرد: برای بازسازی و مقام سازی مدارس فرسوده تبریز به اعتبار ۱۹ هزار میلیارد تومانی نیاز است.

به گزارش جارچی آذربایجان، فرهاد فرهودی محمدزاده ظهر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران عنوان کرد:  ۳۳ درصد از تجهیزات ارسالی به مدارس استان به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان مربوط به تجهیزات هنرستانی است. معتقد هستیم که اگر هنرستان‌های سطح استان توانمند باشند، مشکلات مربوط به شاخص‌های اشتغال زایی جامعه در بلندمدت حل خواهد شد و تربیت دانش‌آموزانی با مهارت‌های فنی در این هنرستان‌ها به بحث اشتغال زایی کشورمان کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به راه اندازی مدارس سبز در استان، افزود: منظور از مدارس سبز، پایدار ساختن مدارس از نظر تامین انرژی و مصرف انرژی با رویکرد مدیریت سبز است که در این راستا دو پروژه‌ی ساخت مدرسه به نام مدرسه شهدای زینبیه میانه و شادروان فرشباف نیز با ۷۰ درصد رویکرد مدیریت سبز طراحی شده‌ و یک مدرسه پایلوت تمام سبز در شهرک ارم تبریز در حال ساخت است.

مدیر کل وسازی مدارس استان در ادامه سخنانش مطرح کرد: مجموعه ما در راستای اهداف عملکرد انقلابی و جهادی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۴ پروژه شامل ۳۷۸ کلاس درس را با هزینه‌ ۴۱۰ میلیارد تومانی اجرا کرده که ۱۲۰ میلیارد تومان آن توسط خیران عزیز تامین شده و تحویل آموزش پرورش و جامعه‌ی فرهنگی داده‌ شده است.

فرهودی با بیان این‌که عملیات تعمیر مدارس استان با رشد ۳۰ درصدی در سالجاری همراه بوده است، بیان کرد: این عملیات شامل ۲۴۰ هزار مترمربع آسفالت برای محوطه‌ی مدارس و ۲۰۰هزار مترمربع ایزوگام برای تعمیرات پشت بام مدارس بود که از طریق توزیع قیر رایگان توسط دولت تامین شد.

وی با اشاره به کمک‌های خیران مدرسه ساز استان، اظهار کرد: خیران آذربایجانی افتخار بزرگی آفریده و مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان تعهد کرده‌اند که در سال‌های آینده برای امر مقدس مدرسه سازی اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: علاوه بر ۹۴ پروژه که در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید تعداد ۲۶۵ پروژه در قالب ۱۲۲۹ کلاس درس در دست اجرا است که سعی داریم تا تعدادی از آن‌ها در سال ۱۴۰۲ افتتاح شوند و برای تکمیل این پروژه‌ها نیز در مجموع ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تفاهم نامه‌ی این اداره کل با منطقه‌ آزاد ارس، اظهار کرد: دو تفاهم نامه با سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص مدارس جلفا و خداآفرین در دی ماه و اسفندماه ۱۴۰۱ بسته‌ شد که این تفاهم نامه با مشارکت ۳۰ درصدی منطقه آزاد ارس و ۷۰ درصدی اداره کل نوسازی مدارس استان همراه بوده و قرار است تا مدارس این مناطق مورد بازسازی قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان این‌که برای بازسازی و مقام سازی مدارس فرسوده تبریز به اعتبار ۱۹ هزار میلیارد تومانی نیاز است، گفت: در سال ۱۴۰۲ نیز همانند سال ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای به مناطق محروم خواهیم داشت.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر استان نیز افزود: تعداد ۶۶ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر در استان وجود دارد که عملیات جایگزینی این مدارس آغاز شده و امیدواریم در اول مهر ماه سال ۱۴۰۲ جشن برچیدن این مدارس را با قدرت برگزار کنیم.

وی با اشاره به این‌که در سال ۱۴۰۲ نگاه ویژه‌ای به خوابگاه‌های شبانه روزی مدارس داریم، گفت: در زمینه‌ی آسفالت و تامین تجهیزات، توجه ویژه‌ای برای سیاست و سامان دهی خوابگاه‌های شبانه روزی خواهیم داشت. در تابستان سال ۱۴۰۲ نیز در قالب قرارگاه جهادی «عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» تلاش می‌شود تا نهضت بزرگ تعمیرات مدارس راه اندازی شود و در این راستا بایستی تعمیرات مدارس استان در سال آینده رشد ۳۰ درصدی داشته باشند.

فرهودی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: تعداد ۳۷ ملک آموزش و پرورش مازاد و بلا استفاده برای فروش وجود دارد که اگر این ملک‌ها به فروش برسند برای تکمیل ۹۶ پروژه‌ی نیمه تمام از ۳۱۰ پروژه‌ی گفته شده، صرف خواهد شد.